Inte lätt å va liten


Väldigt trött, av två anledningar.

För det första var det någon som hade fest på vår innergård inatt. Eller, fest och fest, det var ingen musik men det var prat och skratt och har man öppet fönster så hör man sånt. Dom höll på till halv fem. Kanske ännu längre men halv fem stängde vi fönstret och valde värme framför oljud. Men…det är ju faktiskt sommar. Och studenttider. Det är klart att kidsen ska få ha lite kul. Jag är inte bitter över utebliven sömn, jag är snarare avundsjuk över att jag inte kan sitta uppe och snacka bort en hel sommarnatt mitt i veckan som i gamla dar…härliga tider!

För det andra har jag haft möte hela långa dagen. Ett möte som jag varit lite spänd över… Det börjar bli mer och mer fokus på mitt område i projektet, och när det är möte med ”viktiga snubbar” är det ofta inte så kul. Jag känner mig nästan alltid inkompetent, oerfaren och dåligt förberedd. Kanske misstolkar jag. Kanske tar jag saker för personligt. Kanske överdriver jag och har en skenande fantasi. Men jag upplever bara allt för ofta en känsla av att de tänker ”lilla gumman, kom tillbaka när du är torr bakom öronen”, eller ”okej, var hon det bästa vi hittade för det här jobbet…?”. Det räcker att man ser det i blicken hos en person, sen förutsätter man plötsligt att ALLA tänker samma sak.

Jag kan visst vara bitsk och bestämd. Jag kan visst kämpa för min sak och vara övertygande. Men då måste jag ha koll på min sak, och det har jag inte fullt ut just nu. Då blir jag vacklande och osäker, springer åt alla håll på samma gång och hoppar utan att ifrågasätta om nån säger åt mig att hoppa. Men det är ju bara det att det är SÅ mycket att hålla reda på! Högt och lågt, viktigt och mindre viktigt, och framför allt ett konstant flöde av ny info och förändringar av olika slag. Men jag lär mig hela tiden. Försöker skapa mig en ”yrkesidentitet” som jag kan stå för och vara bekväm i. Känner efter och reflekterar över när jag är på topp och vad som krävs för att jag ska kunna prestera som bäst. Och försöker hitta peppande argument för de stunder då jag inser att det här med att ha många högskolepoäng är långt ifrån tillräckligt för att känna sig kompetent i arbetslivet…

De största lärdomarna gör man den hårda vägen, så enkelt är det.

Jaja…nog om detta, nu är det faktiskt helg!

Kommentera

