En fyrarätters torsdagkväll


20111103-213123.jpg

Idag kom jag hem seg och trött strax innan sju. Ingen hemma. Bestämde mig för att krypa ner under duntäcket en stund och kolla på ”Berg flyttar in” som jag missade igår. Ahh, gött å bara kunna gosa ner sig en halvtimme å vila lite.

Men sen då? När avsnittet var slut var jag ju ännu tröttare, och framförallt ännu hungrigare. Åååååå! Och ingen mat hemma. Lite gnälligt blev det nu plötsligt kände jag. Neggo. Jäkla skit. Kurr kurr kurr i magen. Huvudvärk som ett brev på posten. Kollar lite fejsbook först…allt för att undvika att behöva ta tag i middagen. Suck.

Läser statusuppdateringen från en gammal scoutkompis, hennes mamma är visst allvarligt sjuk. Min kompis skriver att hon längtar tills allt jobbigt runtomkring är över, då ska hon ”fira” genom att också gnälla över fisar på tvären och ynkliga små förkylningar.

Tankeställare.

Så mycket enklare allt plötsligt går om man får lite perspektiv. Man kan liksom ta sig i kragen på nått sätt. Kvällen resulterade alltså i en fyrarätters avsmakningsmeny, visserligen baserad på rester men icke desto mindre gott för det. Levande ljus, fint porslin, ingen teve på i bakgrunden, och bästa sällskapet. Nu ligger vi i halvt matkoma i soffan, kollar på när svenska handbollslandslaget kämpar mot Spanien i super cupen (hejja Krille!!!!) och skickar en tacksam tanke till ”nån” däruppe över att den inte är min mamma som är allvarligt sjuk den här gången…

Man vet inte hur många bra dagar man får i livet, men de är garanterat inte så många att man utan vidare kan slösa bort dem och låta dem bli dåliga i onödan…

En reaktion till “En fyrarätters torsdagkväll”

Kommentera

