Jag med fyra bokstäver


Personlighetstyper. Alla är vi ju olika, men till viss del kan man ändå dela in människor efter olika drag som våra personligheter kan ha gemensamt. Man kan till exempel antingen avsky när det är stökigt och rörigt runtomkring, eller så har man inte alls några problem med lite lätt kaos. Man kan vara sådan att man gör sina val beroende på fakta och konkret information, eller så går man på magkänsla och känner att man kan ta ett bra beslut även utan att ha särskilt mycket bakgrundsinfo. Vissa människor är spontana, medan andra mår dåligt utan en tydlig planering. Det finns såklart mellanting också, men de allra flesta kan nog välja en sida man dras lite mer åt iallafall.

En metod för att kartlägga personligheter, som framförallt används i jobbsammanhang, är Meyers Briggs Type Indicator, även kallat MBTI. Genom att fylla i ett frågeformulär och även svara på kompletterande frågor som ställs av en person utbildad inom området, kommer man fram till en bokstavskombination på fyra bokstäver som berättar om den struktur man har i sin personlighet. Att säga att resultatet berättar ”vem man är” vore att ta i lite väl mycket eftersom människors beteende är ytterst komplext och dessutom såklart påverkas av den situation man befinner sig i, men överlag kan man ändå utläsa vilka sidor i en persons personlighet som är starka och vilka som är svagare. Detta kan faktiskt skapa värsta aha.upplevelsen. Plötsligt förstår man varför man reagerar som man gör, varför man inte fungerar ihop med vissa personer, och man kan se hur man kompletterar varandra istället för att jämföra sig och undra varför man aldrig kan få till en uppgift lika bra som sin kollega till exempel, eller varför en viss person inte förstår vad man menar trots att man har förklarat det femton gånger. Allting hänger ihop med den personlighet man har; hur man fungerar i konflikter och i diskussioner, vad man har för lärstil, hur man reagerar på stress och vad man blir stressad av, hur man kommunicerar, hur man fungerar som ledare, hanterar en förändring, etc.

Bokstavskombinationen får man fram genom att ställa fyra motsats´par mot varann, och välja den delen av paret som känns mest typisk för mig. Alla människor har båda sidor inom sig, men den ena är mer naturlig och ”bekväm” än den andra.

Motsatspar 1: var riktar du din uppmärksamhet för att få energi? Extravert (utåt, E) eller Introvert (inåt, I). Är du en person som skulle bli galet rastlös och stressad av att åka på slappesemester till en öde stuga i skogen och knappt träffa folk, eller är du den som bara måste få vara för dig själv med jämna mellanrum för att återfå energin om det har varit en period då du haft mycket folk omkring dig?

Motsatspar 2: Vilken typ av fakta litar du mest på- konkreta fakta (Sinnesförnimmelse, S) eller din intuition (N)? Måste du ha riktig hårdfakta att analysera för att känna att du ska kunna ta ett bra beslut, eller kan du ta ett beslut på bara magkänsla och vara nöjd med det? Vil du ha detaljer eller föredrar du att få grepp om helheten? Har du båda fötterna på jorden eller är du ofta ”uppe i det blå”?

Motsatspar 3: Hur bedömer du fakta- genom att tänka logiskt, rationellt och objektivt (T) eller genom att känna efter subjektivt vad som ”känns” mest rätt (F)? Är det hjärnan eller hjärtat som styr när du tar beslut?

Motsatspar 4: Hur förhåller du dig till omvärlden- bedömer (J) du den och försöker skapa strukturer, planer och rutiner för att hantera den, eller är du mer spontan och tar saker och ting som de kommer (P)? Är ditt motto ”ordning och reda” eller tänker du ”äh, det löser sig”? Sätter du in viktiga papper i pärmar eller lägger du dem bara i olika högar? Kommer du alltid i god tid eller är du tidsoptimisten nummer ett?

Okej, det blev långt det här, men jag tycker att det är så fascinerande att jag vill dela med mig av min ”upptäckt”! Anledningen till att jag snöat in på detta just nu är att vi ska ha detta som tema på vår nästa träff i det karriärnätverk jag gått med i, och jag är ansvarig för mötet så jag försöker verkligen sätta mig in i ämnet så mycket som möjligt.

Kul är det hur som helst, och om någon vill göra ett hyfsat ok test för att hitta sin kombination så kan man göra det här:

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp

Man kan också läsa mer om ämnet här;

http://www.myersbriggs.org/my-mbti-personality-type/mbti-basics/

eller i en bok jag lånat på bibblan som är superbra och heter ”Vad är du för en typ?” av Margareta Lycken. Rekommenderas!

Så, vilken typ är ni nu då? Jag kan avslöja att jag är INFP minsann!

 

2 reaktioner till “Jag med fyra bokstäver”

    1. Hmmm, men det kan jag tänka mig faktiskt! Skönt att det finns fler som mej, kände mig lite som ett freak idag när vi gick igenom detta på nätverksträffen. Speciellt på sista delen där alla var duktiga ”ordning å reda” tjejer utom jag som kör mer på ”ähh det ordnar sig nog”. Det var nästan så de ifrågasatte att folk ens vill jobba med mig, haha!

Kommentera

