Första träningsrecensionen: Zumba


Jaha, hur gick det igår på zumban då undrar ni? Haha, jo det var en upplevelse kan man säga!

Taggad till tusen, och faktiskt lite nervös också eftersom det ändå var ett tag sedan jag var på gruppträning sist, stod jag i salen och väntade in instruktören. Hon kom tio minuter för sent. Då var jag inte så taggad längre. In for hon som ett litet yrväder och babblade på om allt och inget på den bredaste malmöitiskan du kan tänka dig. Söt blond tjej som verkade ha massor med energi, men hos mig började hon ändå på minus. Efter lite krångel med headset och sånt kunde vi sen ÄNTLIGEN komma igång. Haha. Hehe. Jodå.

Eftersom vårschemat inte börjar gälla förrän nästa vecka så var detta passet från höstterminen, vilket betydde att de flesta som var där hade kört detta passet många gånger. Det var också en hel del latino tjejer där, och det skulle ganska snabbt visa sig att deras höftrullningar var i en helt annan liga än mina nordiska, stela knyckningar. Men skam den som ger sig! Jag hade turen att får en väldigt duktig tjej precis framför mig som jag kunde kolla på, för instruktören var ärligt talat inte jättebra på att instruera, man fick mest hänga med i rörelserna och fatta efterhand. Kanske berodde på att det var ett väl inkört pass för de flesta, men jag fick kämpa en del för att hänga med. Dock måste jag säga att det gör inte så mycket att man inte ”kan” alla rörelser för i Zumba känns det lite som att man inte ritkigt kan göra fel. Bara man rör sig och skakar på höfter och tuttar och svettas lite så är målet uppnått. Väldigt avslappnad känsla, här är fokus på glädjen i att få röra på sig och inte på att sätta nån korrekt koreografi. Aj lajk!

Hur som helst, jag hängde med så gott jag kunde, men under fjärde låten ungefär så går plötsligt den enda killen som är med på passet (lite speciell snubbe i 40 års åldern, ni kan säkert själva tänka er hur en kille som går på zumba med 39 svettiga tjejer ser ut) fram till scenen där instruktören är och ger henne ett kärleksbrev. Que? Hon gör en stor affär av detta och öppnar och läser, dock inte högt, men ni ska tänka att detta sker medan passet håller på för fullt. Sedan rodnar hon lite till och babblar på om hur roligt men pinsamt detta var och säger till alla nyfikna att hon ska lägga upp det på facebook sen. Va? Haha, detta är ett dårhus. Men man kan inte låta blir att skratta, så skönt med lite oväntade vändningar.

Resten av passet flyter på ungefär som man kan vänta sig, förutom att jag blir ganska mycket svettigare än jag först trott. Zumba är liksom inte så jobbigt att man får den här ”nu spyr jag snart” känslan, men det är heller inte nått lätt pass. Man känner att man verkligen jobbar med hela kroppen, och det bästa av allt- man känner sig som en smokin hot babe! Det var sån jäkla girlpower på passet så det var helt galet, alla gav sig hän i dansen och utstrålade självsäkerhet och sexighet och det var precis det som var MENINGEN. Det var inget ”vem tror hon att hon är” över det hela, bara så skönt att få skaka lite på rumpa och tuttar utan att det är opassande eller över nån gräns. Superskön känsla, bara man vågar ge sig hän! Och instruktören ska ha all cred här också för hon var väldigt bra på att peppa och berätta hur duktiga vi var. Fjantigt kanske, men nånstans tror man ändå att hon menar det, haha!

Summa summarum så blir det LÄTT fler zumbapass för min del framöver, ska bara testa igenom alla andra pass på det där stället först…wiho!

Kommentera

