Hup Hup Holland!


Älsklingen och jag har ju farit och flängt en del på sistone, och nya kameran har såklart fått följa med! Här kommer en reseberättelse från valborgshelgen som spenderades i Holland med vänner från Växjö som bjudit in till holabaloo!

       

Mot Holland! Darling och jag inledde semestern med en fika på Kastrup. Chokladscones som jag levde på när jag pluggade på CBS, och wienerbröd med BÅDE vanilj- och chokladglasyr. Slurp!

       

När vi kom till Amsterdam tog vi tåget till Utrecht, och jag insåg att jag inte hade med mig Emelies holländska telefonnummer. Bra där… Efter lite desperat detektivarbete till ingen nytta kom jag på snilleblixten att ringa till hennes svenska nummer OCH då lägga till 0046. Hon svarade efter en signal.

Jaaa jaaa, slutet gott! Vi blev hämtade, och sen begav vi oss ganska snart i bil vidare mot Eindhoven där det skulle vankas 30 års baluns på lägergård med höns och hela faderullan. Mycket pittoreskt, om man bortser från att det fanns golvbrunnar i alla sovsalar och madrasserna i våningssängarna var inklädda i gummi. Bara att spola av efter användning med andra ord! ;o

Jubilarerna i full gång med förberedelser i köket!

Erik och Tomas bondade vid grillen…

…och ett par timmar senare bondade vi allihop vid ”bond-firen”! Mysigt!

       

Dagen efter en trettioårsfest kommer nog aldrig vara en riktigt bra dag, men efter att ha åkt tillbaka till Emelie och Erik i Utrecht igen och fått sig en rejäl powernap på ett par timmar så piggnade faktiskt jag också till. Det var free market i Utrecht, vilket betyder att alla i hela stan samlar ihop allt skit de har hemma, lägger det på en filt eller ett bord utanför dörren och så dricker de öl och säljer så mycket de bara kan av sina gamla leksaker, videobandspelare och prydnadssaker. Hur kul som helst!

Nåväl, free market i all ära men den stora dagen denna helgen är ju ändå Queensday. Av någon anledning firar man den förra drottningens födelsedag med pompa och står. Och mycket öl. Och orangea kläder såklart. Och vi hade en otrolig tur som varknade upp denna dag till strålande sol och kunde inleda med att inviga takterrassen för säsongen med en riktig hotellfrukost! Aaah!

Sen hoppade vi i våra outfits och begav oss mot Amsterdam!!!

Vi checkade in på vårt hotell som hade en ganska nice utsikt över en av kanalerna, och sen begav vi oss ut i vimlet!

Tooootally crazy!

      

      

Utedisco i en vägkorning. Ett jäkla ös!

…och så medaljens baksida. Stan både såg ut och luktade som en soptipp på kvällen när festligheterna började dö ut vid åtta-nio på kvällen. Japp, så tidigt slutar queensday. Man får sälja varor och mat mm fram till kl 18, sedan är det slut. Då drar folk hemåt och sover ruset av sig så gott det går, för i morgon är det minsann jobbedag. Mycket, mycket märkligt!

Men, man var ganska trött efter en hel helgs hittepå, och en lååång dag i solen så det kändes ganska bra när det började lugna sig lite och bli mer som en ”vanlig” festkväll. För visst var uteställena öppna och restauranger och så, men själva cityfesten dog ut lika snabbt som om någon fisit i bastun. Och vi gick och käkade och sen chillade vi på vårt lyxhotell, hehe!

      

Sista dagen i Amsterdam var ganska regnig och grå. Och skitig. Det verkade ju inte vara någon direkt brådska med att städa undan efter festligheterna…Men vi roade oss ändå, gick på blomstermarknad och åkte kanalbåttur. Faschinerades över lustiga växter (hohohahahehehiiii) och underliga byggnader.

Och sen så åkte vi hem!

Tack för denna gång Holland, hoppas vi ses snart igen!

4 thoughts on “Hup Hup Holland!”

  1. Nu vill jag också åka till Amsterdam! 🙂 Ang ångest; ja, det är en balansgång det där, att kunna acceptera att ångesten finns där utan att slukas helt av den. Hatar ångest. Jag har perioder med ångest, ibland kan jag hålla den på armlängds avstånd, men ibland uppslukas jag av den och blir riktigt låg. Har typ haft en kort sån period nu i några dagar. Det är frustrerande, för jag är låg, sur, lättirriterad och har ångest, och ändå känner jag att det inte är ”jag”, att jag inte hör hemma i den rollen. Som sagt – frustrerande!

  2. Tack, va omtänksamt av dig! Det gick jättebra faktiskt, gick väldigt snabbt och kändes ingenting. Nu efteråt känner jag mig mycket lugnare inför resultatet av provet också, svensk sjukvård är ju fantastiskt så skulle det vara något så känner jag mig ändå ganska trygg. 🙂

  3. ÅÅÅÅh vad mysigt ni har haft! Vill också åka till Amsterdam. Jag tar det verkligen iiiiinte personligt att ni inte ringde och bjöd över mig på en kaffe när jag bor så nära. Neeeejdåå.. Det behöver ni iiiiinte fundera på alls. Jag är inte bitter utan jag hade det säkert jäääätteroligt ändå. Jag menar, det regnade ju här och.. strömmen hade ju gått så ingen tv hade vi och.. Kristian har ju fortfarande lite ont i handen och.. handlat mat hade vi inte gjort så vi fick göra något fattigt från resterna i kylen.. men nejdå. Roligt det hade vi.. säkert… jäätteroligt.. hrm.. joråsåattdäää….

Kommentera

