Morgonstund och allt det där…


Idag gjorde jag det, äntligen! Jag bestämde mig igår kväll för att gå och träna på morgonen innan jobbet, men det har jag ju bestämt mig för många gånger förr och ändå inte gjort. Men idag gjorde jag det! Jag var på gymmet vid 7 i morse, körde 25 minuter cross trainer och sedan ca en halvtimme i gymmet. Inspirerad av Emma (en tjej vars blogg jag läser) tänkte jag dela med mig av dagens övningar:

(Obs, ta kiloangivelserna med en nypa salt, iallafall de som är i maskin för jag är lite osäker på om det verkligen är kg som enhet där, eller kanske ”ibs” eller vad det heter…?)

Blev ett perfekt pass tycker jag, det var kul och jag fick en ordentlig genomkörare av hela kroppen. Det är så skönt att träna på morgonen för där är så lite folk att man bara kan köra sitt race och inte behöver ta hänsyn till någon som ockuperar maskiner eller är ivägen på något annat sätt.

Jag kör ”egentligen” fitnessfighten nu i Juli, vilket innebär att man ska äta ca 1500 kalorier om dagen (nyttig mat, mycket protein, ingen alkohol, etc) och träna ett pass på 60 minuter varje dag som innehåller både styrka och kondition. Man får tips på recept och ungefärliga menyer av de på World of Shape, och man får också ett träningsprogram med övningar man kan göra hemma eller på gymmet. Jag blev sugen på att testa för att få till en kickstart av träningen och se om jag skulle klara av det, men visste nog samtidigt att det inte riktigt är min grej. Dessutom är det ju lite naivt att hoppa på en sån här sak under Juli månad, för trots att jag inte har semester blir det ju ett glas vin här och en glass där, jag menar det är ju sommar för sjutton! Men det gör inte så mycket. Mitt huvudsakliga mål är att hålla igång träningen även under sommaren, men när det kommer till mat så äter jag ganska nyttigt sedan tidigare. Dock äter jag betydligt mindre godis sedan jag hoppade på fitnessfighten, i princip ingenting faktiskt! Jag är fortfarande sugen, helt klart, men jag tvingar mig själv att avstå och hoppas på att få bort suget helt om nån vecka till kanske.

Men en summering av fitnessfighten för min del efter 10 dagar ser ut ungefär såhär:

  • Fullföljda träningspass à 1 h: 4
  • Halva träningspass (bara styrka el bara kondition): 2
  • Katastrofdagar: 2 (i måndags på Madonnakonserten (viiiin, öööl, popcorn, godis….) och dagen därpå efter tre timmars sömn. Då MÅSTE man ha godis för att överleva!)
  • Övriga dagar: 2. I söndags blev det ingen träning men då var jag istället ute och röjde i trädgården i typ åtta timmar så jag blev rätt sliten iallafall. Igår däremot gjordes inte många knop alls. Jag var helt enkelt väldigt trött.

Ungefär som väntat får jag nog säga. Men jag är ganska besviken på hela konceptet kring Fitnessfighten, jag måste säga att jag faktiskt hade högre förväntningar med tanke på att man ändå betalar 500 pix för att vara med. Recepten och informationen om kosten kan man hitta på många andra ställen på nätet, och träningsövningarna likaså. Dessutom trodde jag att man skulle få mer personlig coaching eller åtminstone peppande nyhetsbrev varje dag, vilket jag inte sett röken av. Men jag kanske missförstått? Eller så är jag bara väldigt bortskämd med tränarna vi har via jobbet från ATC, för de har verkligen lärt mig hur mycket som helst om träning och kost under de två år jag tränat med dem en gång i veckan. Och där får man alltid peppande veckobrev med tips och tricks. Jaja, nu är jag med i den här karusellen i en månad så jag får väl ge det lite mer tid innan jag utvärderar det helt.

Ciao!

2 thoughts on “Morgonstund och allt det där…”

  1. Va roligt, tack för länken! 🙂 Trist att du är besviken på schemat, jag betalade ju inte, följde bara det som stod i Fitness Magazine.

    1. Ahaa…visste jag inte ens. Vaddå hade de hela träningsupplägget där eller? Isf är det precis det jag menar, de hade kunnat göra så mycket av detta konceptet och verkligen peppa folk, men det känns bara som att de gör minsta möjliga ansträngning och att man egentligen inte fåg något av värde när man går med, förutom chansen att vinna en massa priser OM man lägger upp bilder på sig själv som de sedan använder i sin fortsatta marknadsföring.

Kommentera

