MDNA


Jag vet, jag ligger lite back här, men min plan denna veckan är att uppdatera er med diverse roligheter som skett på sistone. Vi börjar med måndag förra veckan: Madonnakonsert i Parken i Köpenhamn!

Jag var där med Syster-Yster, min vanliga partner in crime när det gäller konserter av olika slag. Vi lämnade Hbg vid fyrasnåret och begav oss på ett knökat tåg mot Danmarks huvudstad. Tågtrubbel, såklart, så resan tog säkert dubbelt så lång tid som den skulle gjort (vilket påminner mig om att jag ska fylla i en resegarantianmälan för den resan och kräva kompensation!) men det var ok, vi hann fram i god tid iallafall så det var luuugnt.

Utanför Parken

      

Ståplats innebär picnic med öl och poppe på golvet med en massa andra mer eller mindre intressanta människor, innan det drog ihop sig till ”förband” och DJ:n Martin Solveig tog plats på scen. Vid det här laget var det ruskigt varmt, eftersom de hade taket på på Parken, och vi hade väl väntat i två timmar ungefär. Solveig killen var enligt mig ingen hit, han gjorde nog nästan mer skada än nytta för han spelade himla seg musik ibland, och om han nångång fick publiken med sig så lyckades han klanta till det och tappa stämningen illa kvickt igen. Buuu!

         Efter DJ:n dröjde det väl ytterligare en halvtimma ungefär innan the Qeen of Pop herself gjorde entré, ca kl 22. Ojojoj. Ja alltså, vad ska man säga. Konserten var en jäkligt bra show, med väldigt genomarbetade nummer. Inledningsvis mördade hon sin älskare på scen så det stänkte blod och hjärnsubstans över storbildsskärmarna, och jag blev nog lite chockad. Inte alls vad jag väntat mig. Under resten av kvällen förvandlades hon till drillflicka, rock-and-roll brutta, skinn-tant (?) indisk hippie, helgon, hip-hop tjej, och såklart avskalad och halvnaken. Dessutom hade hon rotat fram den gamla vogue korsetten i nått förråd, så den åkte också på. Det var med andra ord en väldigt varierande show som aldrig blev tråkig, trots att musiken ibland blev det. Hon körde i stort sett enbart låtar från nya skivan och där finns ju några godingar men också en del sömnpiller.

    

 

    

    

    

       

 Alltså. Jag ångrar inte att jag var på konserten, det är alltid kul att se världsartister, men jag kan förstå att hon fick dåliga recensioner av folk som hade fel förväntningar. Dock förstår jag inte riktigt hur man kan ha fel förväntningar eftersom turnén har blivit sågad från början och låtlistan för koncerten varit tillgänglig sedan länge så det var ju inte direkt någon överraskning att det bara var nya låtar.

Jag hittade en recension här som jag tycker beskriver kvällen väldigt bra för övrigt.

Kommentera

