Höstmat och Smala Sussie


Oftast tycker jag att det är roligast att laga mat på sommaren, men denna sommaren blev det av någon anledning inte alls mycket matlagning, åtminstone inte vad jag kan minnas. Så nu får jag ta igen det när hösten gjort entre. I helgen bjöds vi på fondue hos Emelie och Björn i Stockholm, och till frukost fick vi en galet god havregrynsgröt med hemmagjord, nylagad äppelkompott. Hur smarrigt som helst!

Idag svängde jag ihop en chilli när jag kom hem från jobbet, älskar att bli så skönt proteinmätt ibland som man blir av köttfärsen och bönorna. Och baguett ska det vara till, med ett centimetertjockt lager smör på…mmm! Till efterrätt var planen att få till en lika god äppelkompott som Emelies, men jag blev så mätt efter maten att det inte fick plats nån dessert. Får bli äpplen i filen i morgon bitti istället.

Apropå mat så var jag och tränade i morse, och då var Smala Sussie där. Jag vet inte om hon heter Sussie, troligtvis inte, men jag och Erkan har lite olika kodnamn på stammisarna på gymmet som vi använder när vi pratar om dem. Smala Sussie har tränat på vårt gym sedan vi började, och hon är nästan alltid där. Hon blir bara smalare och smalare för varje gång man ser henne. Hon ser så ledsen ut där hon maler på i corsstrainern eller på löparbandet. Idag var hon där när jag kom, hon var kvar när jag gick, och när jag sneglade in i gymmet på väg till tåget ytterligare en timma senare var hon fortfarande kvar. Hon hade täckt över displayen på sin crosstrainer när jag var där, så det gick inte att se hur länge hon varit där och tränat redan…

Vad kan man göra i sånna här situationer? Kan man göra något? Det gör ju ont att se. Tänk om hon dör? En person jag ”träffar” flera gånger i veckan som tynar bort framför ögonen på mig, hon är längre än mig och väger kanske runt 40 kilo nu skulle jag gissa. Blåa blodkärl syns tydligt och hon har ”päls” på armarna. De tjockaste ställena på ben och armar är lederna. Kan man som utomstående ”rädda” en sådan tjej? Det känns ju så himla märkligt att bara träna vidare och låtsas som ingenting…

😦

Kommentera

