Dagens bra och dåliga nyheter


Idag spenderades hela morgonen hos barnmorskan. Glukosbelastningstest stod på programmet, dvs en koll för att se att jag inte utvecklat graviditetsdiabetes, vilket man tydligen kan få utan att känna av några symptom. Testet går ut på att man inte får äta nånting på morgonen och sen mer eller mindre svepa en sockerlösning (hade citron i så det blev faktiskt nästan gott) på fastande mage. Sen tar man lite vanliga prover, blodtryck å sånt, och så får man sitta och rulla tummarna i ett bra tag innan man till slut, två timmar senare, testar hur kroppen hanterat sockerhalten i blodet. Mina värden var kanske något höga, men inom gränsen för vad som är ok så jag har alltså inte diabetes. Det var ju skönt att höra.

20130610-151225.jpg

Dagens frukostsubstitut…

Något som inte var lika kul att höra var dock nyheten om att man från 1:a Juni tagit bort rutinultraljud  nr 2 (tillväxtkontroll) i Malmö och Lund. Jaha, kul timing man hade då! Ingen förvarning har man fått om detta nej, kan inte ens hitta på nätet att det stått i tidningen… Det andra ultraljudet görs vanligtvis kring vecka 32, dvs om ungefär en månad för min del. Tydligen är det bara Malmö och Lund som haft kvar ett andra ultraljud som standard, i övriga Sverige görs det bara ett och då kring vecka 20 ungefär. Mycket märkligt och mycket trist när man nu varit inställd på att snart få veta lite mer konkret hur det står till med den lille krabaten och vad som hänt sen sist vi ”sågs”. Visst kan man göra ett ultraljud privat och då betala för det, men det kostar 1000 pix. Suck. Jaja, vi får väl fundera på hur vi ska göra. Magen mättes också (SF mått), och var inom ramen för vad som räknas som normalt men lite i underkant. Så kanske blir det ändå ett tillväxtultraljud på remiss om jag inte tjockar på mig som jag ska…aja, vi får se!

När jag så äntligen kom hem blev det frunch i solen på innergården. Välbehövligt!

20130610-151211.jpg

Kommentera

