Flytta fokus ett tag


Idag bockar jag av 28 veckor som gravid och säger hej till vecka 29! Det känns jättekonstigt. Vart har tiden tagit vägen? Elva veckor kvar låter jättelite, två och en halv månad låter lite mer så jag håller mig till det. En salig blandning av känslor är det som gäller hela tiden; stress över allt jag vill hinna med och att inte veta hur jag kommer må och känna mig nästa vecka eller om tre veckor, ofantliga glädje och lyckotoppar med ett ihållande endorfin-rus, oförutsägbar trötthet och hunger, samtidigt som jag mellan varven känner mig precis som innan och nästan glömmer av att jag är gravid. Just idag är det också mer deppigt än vanligt eftersom jag fått veta att en tjej som jag inte känner men vars blogg jag läser förlorat sitt barn nu i nionde månaden. Det är bara så…fel. Tragiskt och fruktansvärt fel. Och för någon dag sen fick jag veta att en kollegas fru är jättedålig efter att ha fått åka in akut en månad för tidigt. Babyn verkade vara ok som jag förstod det, men mamman är väldigt illa däran. Och genast börjar det ta emot att sätta sig och pyssla med det lilla lapptäcket jag tänkt sy, hämta ut paketet med babykläder jag rea-fyndat, och överhuvudtaget glädjas och dagdrömma och förväntas över det lilla livet i magen. Det är fortfarande hur mycket som helst som kan hända, gå snett och bli fel och det är det som är så svårt. Man ska förbereda sig så mycket man bara kan och orkar inför detta stora nya kapitel i livet, samtidigt som man inte kan ta någonting för givet och omöjligt kan veta hur nånting alls blir. Hur förbereder man sig då undrar jag?

Nä, just nu känner jag mig bara fed-up med hela den här mamma och gravidgrejen och hur det håller på att ta över hela livet. Jag håller på och bli hjärntvättad/hjärntvätta mig själv genom att plötsligt bara tänka på graviditet/förlossning/bebisar och det är kanske lätt att det blir så men nu får jag nog pausa lite från den biten och försöka fokusera på annat.

Halleda…hur ska detta gå…?”

DSC_0182

Kommentera

