Huvet upp och fötterna ner


Jaha, nu börjar det hända spännande saker! Visste väl att det inte bara kunde flyta på så här bra…

Var hos BM idag och hon tycker att lillen borde vända på sig snart eftersom han än så länge befinner sig i säte, eller nästan i tvärläge faktiskt. Uppochner är han iallafall inte, och han har haft den här positionen under ganska lång tid nu. Jag fick en tid i nästa vecka också för kontroll, och om han inte vänt på sig då så ville hon boka tid för vändningsförsök på förlossningen. Visserligen är det nästan sex veckor kvar till bf så det är ju ingen panik på nått sätt, men om man väntar för länge så blir det ju såklart trängre och mindre plats att vända på.

Jag är än så länge inte alls orolig, just nu tror jag att han kommer sköta det där snurrandet själv, jag får väl yoga lite extra nu i veckan helt enkelt. Men visst, det är ju klart att det sätts igång en del tankar när det börjar pratas om vändningsförsök och sätesbjudning, det ska jag ju inte förneka. Det är ju vanligast att det blir kejsarsnitt om bebin ligger i säte, men helt uteslutet att föda vanligt är det ju inte. Om det skulle bli aktuellt så har jag med andra ord en hel del att läsa på inom…hm. Men spontant så vill jag verkligen undvika kejsarsnitt så långt det bara går. Det är ju inte bara själva födseln det handlar om, en vanlig förlossning är så mycket mer och startar så många viktiga processer i barnet som påverkar hela dess utveckling och som inte går att göra på annat sätt. Otroligt faschinerande!

Den här infon hittade jag på Helsingborgs lasaretts hemsida (där man är positivt inställda till sätesförlossningar och gör flest i landet tror jag):

Konsekvenser för barnet vid de olika förlossningssätten
Andningsstörning: Någon form av andningsstörning uppträder hos 45 nyfödda barn per 1000 födda med planerade kejsarsnitt. När förlossningen startat vaginalt är risken 7 per 1000 barn.

Nedanstående sjukdomar räknas till våra folksjukdomar och de har alla ökat i frekvens under den senaste 10-års perioden. Det finns många olika orsaker bakom de här sjukdomarna. Det man har kunnat konstatera är att barn som fötts med kejsarsnitt i högre utsträckning har utvecklat de här sjukdomarna.
Allergi, astma. Barn födda med planerat kejsarsnitt verkar drabbas av astma och/eller allergiska besvär dubbelt så ofta jämfört med barn som föds på vanligt sätt. Efter kejsarsnitt får 4,2% av barnen astma.
Diabetes. I Sverige insjuknar 4,5 barn per 1000 födda i insulinkrävande diabetes före 1,5 års ålder. Barn som föds med kejsarsnitt löper 20% högre risk att insjukna i diabetes än barn som föds vaginalt.
Glutenintolerans. Frekvensen av glutenintolerans hos barn under två års ålder är 1,5-2,0 per 1000 födda i Sverige. Andelen med glutenintolerans är nästan fördubblad bland barn som fötts med kejsarsnitt.

Så alltså, det här med att välja det förlossningssätt som är bäst för barnet när man pratar sätesbjudning är betydligt mer komplicerat än vad jag först trodde iallafall. Givetvis går det inte riktigt att jämföra syrebrist vid förlossningen med gluteintolerans, men det jag menar är att det finns ingen ”bästa” lösning här utan det finns risker inblandat hur man än väljer och man får se till sina egna personliga förutsättningar när det väl gäller.

Men idag ska jag iallafall yoga så det står härliga till!
🙂

2 thoughts on “Huvet upp och fötterna ner”

  1. Spännande att det är så olika ändå mellan landsting. Nästa gång jag ska till barnmorskan (om en och en halv vecka) så är det första gången som hon ska kontrollera hur bebisen ligger! Då är jag 34+4 eller nått sånt (alltså vecka 35 säger ju jag). Så här vet vi ingenting om bebisens upp eller ner än!

    Jag läser ”att föda” av Gudrun abascal nu, mina vänner som fått barn sa att det är den enda bok jag bör läsa. Jag tycker också det är så oerhört facinerande hur kroppen fungerar och hur den sköter hela graviditeten och förlossningen. Det gäller helt enkelt (!) bara att hänga med!!

    Vet ni förresten att det är en kille? Eller skriver du bara han?:) Vi vet inte men jag säger mest han ändå:)

    Nähe dax att bygga kuddberg i sängen så man kanske kan sova! Halsbrännan is killing me!
    Kramar!!!

    1. Ciao!

      nej, men jag tror nog inte min BM hade reflekterat så mycket över det heller om det inte varit för att jag var på ultraljud förr förra veckan och då fick veta att bebben inte hade vänt på sig, och det berättade jag för BM och då kände hon efter och det verkade som att han fortfarande låg med huvudet upp. Sen eftersom det är semestertider på sjukhuset ville hon vara ute lite i god tid med att eventuellt boka vändningsförsök. Så det är nog inte så stor skillnad mellan olika landsting, det var nog mer en tillfällighet det här tror jag.

      Jag har också en bok av Abascal, har inte läst den ännu men det ska nog hinnas med. Jag är däremot snart klar med Föda utan smärta av Susanna Heli och den tycker jag är jättebra faktiskt.

      Vi vet att det är en kille. 100 % säkra. Det gick liksom inte att undgå detta faktum på senaste ultraljudet om man säger så. Vi fick med oss en jätterolig bild hem till och med, men den lämpar sig inte riktigt för bloggen, haha!

      Ahh, denna halsbränna 🙂 I know the feeling. Men för tillfället tar jag hellre en gaviscon och hoppas på att den ska hjälpa hela natten, än att vakna på morgonen med värsta nackspärren efter att ha sittsovit ännu en natt… aja, det får det väl vara värt, vad gör man inte för de små liven! 🙂

Kommentera

