Look at that body- I work out!


Guess what- idag är jag INTE piggare än igår. Kan bero på att jag inte kom i säng förrän 23.30 som vanligt, och gick upp en hel timma tidigare än jag brukar nu i morse. Kvart i sex istället för kvart i sju. Early bird! Det var inte särskilt svårt att gå upp, men som vanligt kommer tröttheten smyyygande såhär på förmiddan. Och jag som fortfarande inte gillar kaffe…

Hur som helst, igår var jag och gymmade efter jobbet. Duktigt va!? Det var riktigt kul, det brukar det ju vara, men det var så längesen nu så det kändes lite extra bra. Jag kör på ganska mycket som vanligt, men med lite lättare vikter i vissa maskiner. Knäböjen har jag faktiskt gett upp också nu, jag kan köra motsvarande benpress i maskin, men att göra vanliga knäböj ute i gymmet känns inte alls bra. Tänk om jag bara kommer ner men inte upp, det skulle faktiskt kännas lite pinsamt…
Den enda övningen som inte kändes klockren var rygglyft i ställning, alltså där man är upp och ner med huvudet. Där blev jag lite yr, så den körde jag bara en vända av. Kanske inte så konstigt, men jag var så nyfiken på hur det skulle kännas så jag var tvungen att prova. Och rent fysiskt kändes den faktiskt helt okej, dessutom vill jag ju gärna vara lite upp och ner för att eventuellt hjälpa pysen lite på traven med att vända på sig.

Men alltså, jag vet inte om han inte har gjort det ändå faktiskt. Det är SKITSVÅRT att försöka lista ut hur han ligger därinne, men jag tror jag har koll på fötter och händer iallafall, dock får jag inte klart för mig hur själva kroppen ligger för den kan jag inte alls känna. Jag hittade en väldigt intressant sida igår som handlade om Belly mapping, och då insåg jag dessutom att det här med att allt är frid och fröjd bara bebben ligger med huvudet neråt är ju inte alls sant. Det finns ju massor med olika sätt som bebin kan ligga på och som påverkar hur förlossningen kommer kännas och hur lång tid den kommer ta. Väldigt intressant! Det är så konstigt tycker jag att man inte hör eller ser om sånt här mer, i de flesta gravid/förlossningsböcker står ungefär samma saker bara, det finns liksom ingen som går mer in på djupet trots att det verkligen finns hur mycket som helst man kan lära sig. Trist tycker jag, för jag läser ju hellre objektiv och saklig info i böcker och på medicinska webbsidor än subjektiva forumdiskussioner på familjeliv. Men jag kanske bara inte har hittat rätt böcker, får nog ta mig en sväng till biblioteket sen när min semester börjar och se vad man kan hitta där.

Och missförstå mig inte nu, jag är faktiskt inte ett fanatiskt kontrollfreakande nervvrak som vill veta allt om den framtida förlossningen för att kunna ha koll på läget. Nej, jag är ärligt talat inte rädd för att föda barn, men jag tycker hela denna processen är grymt intressant; att en hel människa byggs upp inuti mig och sen hela processen när den faktiskt ska ut. Det är så surrealistiskt men ändå naturligt, och väldigt spännande! Igår lärde jag mig till exempel att moderkakan har ett ”bäst före” datum och att det är därför man blir igångsatt efter ungefär 42-43 veckor för sen ger den inte bebin tillräckligt med näring längre. (Konstigt då att förlossningen inte startar av sig själv, det borde ju kroppen se till….?) Dessutom läste jag nånstans att man under förlossningen gör av med ca 500 kalorier i timmen!!! Det är ju helt sanslöst, normalt sett gör man ju av med 2200 kalorier på en hel dag som kvinna, och en förlossning kan ju hålla på väldigt många timmar…ojoj, här ska kolhydratladdas!

Jaha, nej jag ska sluta svamla nu. Tror bestämt att det är dags för ett mellanmål! 🙂

Kommentera

