Fullmånefunderingar


20130723-075832.jpg

Idag är en huvudvärksdag. Suck. Troligtvis på grund av för lite sömn, vaknade tidigt tidigt i morse och var helt klarvaken. Det händer ALDRIG mig annars så jag tyckte det var väldigt märkligt. Jag behövde inte ens gå på toa, jag bara vaknade och var pigg. Sen kom jag på att det nog var fullmåne. Inte för att det brukar påverka mig, men det påverkade sannolikt lillen i magen som var superduper aktiv och snurrade runt och stretchade som värsta utbrytarkungen.

Det sägs ju att det är förlossnings-peak under dagar/nätter med fullmåne, eventuellt för att det påverkar vattnet i magen. Det är väl mest en myt, men lite intressant är det ändå tycker jag. Nästa gång det är fullmåne är den 21 Augusti. Tio dagar före BF. Inte alls omöjligt att det hela kör igång då med andra ord, jag har ju en känsla av att han kommer komma ut lite tidigare än beräknat.

Apropå förlossning så var vi ju på profylaxkurs igår. Det var faktiskt riktigt bra! Just den typen av andning vet jag inte om jag kommer att använda mig av, men det var bra att få prova på iallafall, även om det kändes lite rörigt att komma ihåg i vilken fas man skulle andas hur. Men man får väl prova sig fram helt enkelt, eller så kör jag bara på med min yogaandning som jag vet att jag har koll på.
Men förutom andningen så var det en massa annat som var bra; barnmorskan som håller i kursen gick igenom hela förloppet och eftersom hon jobbar på förlossningen i Malmö (och hade förlöst två bebisar tidigare samma dag) så kunde hon ge en bra bild av hur man jobbar där och vilken inställning man har till smärtlindring mm. Väldigt bra! Hon kunde också lugna oss lite med att det situationen i verkligheten inte är riktigt så hemsk som den framställs i tidningarna just nu. Men bra är det ju såklart inte, hon menade bara att vi inte behövde oroa oss, de har koll på läget. Efter att vi fött barn fick vi dock gärna höja våra röster och protestera så mycket vi kan för framtida förlossningsvården menade hon, det är ju det som hjälper i såna här situationer när man måste få politiker att lyssna. Men nu ska vi bara fokusera på vår förlossning och att den kommer gå bra. Ingen idé att oroa sig för sånt man inte kan påverka nu ändå.

Men ja, första dagen på kursen var väldigt bra, ikväll är det dags för del två och sen få vi se vad helhetsbetyget blir! 🙂

Kommentera

