It was a close call…


Just det, kanske någon är nyfiken på vad som hände med det där eventuella husprojektet som dök upp för ett tag sen? Jo vi kunde ju inte hålla oss utan gav oss in i en budgivning som vi faktiskt vann… Så på Erkans 30 års dag åkte vi till Helsingborg för att skriva kontrakt på en mastodontvilla (210 + 160 kvm) på Olympia mitt i stan. Ett rejält renoveringsprojekt, men med stor potential!

Vi åkte i god tid så att vi skulle hinna åka förbi huset och kolla en sista gång och verkligen känna efter, och ja…det gjorde vi. När vi kom dit blev det plötsligt väldigt tydlgt att vi i princip bara fokuserat på själva huset på förra visningen och inte riktigt kollat på tomten, läget och helhetskänslan. För nu kändes det plötsligt inte alls bra! Man hörde vägen otroligt tydligt och insåg att det är MYCKET tung trafik som passerar bara ett tiotal meter bort. Och eftersom alla andra hus på gatan är betydligt större flerfamiljshus så kändes denna villan helt felplacerad och intryckt. Och den lilla, lilla tomten visade sig nu ligga nästan helt i skugga trots att det var mitt på dagen. Alla de här faktorerna, plus att mäklaren kommit på att han missat berätta för oss att huset var K-märkt (det sa han EFTER att vi vunnit budgivningen) gjorde att vi tog ett sjukt svårt beslut och ringde och ställde in kontraktsskrivningen och sa att vi inte längre var intresserade. Detta var 20 minuter innan vi skulle ses…inte helt poppis med andra ord, men när det handlar om såhär livsavgörande beslut så är det ju skitsamma.

Ja det var nog det svåraste beslutet vi tagit hittills faktiskt, för när vi åkte från Malmö så ville vi ju faktiskt ha huset och att göra den omställningen mentalt på bara nån timma är inte helt lätt. Men magkänslan fullkomligt skrek NEJ och alla fantasier om vårt framtida liv där kändes plötsligt helt orimliga. Så jag är stolt över att vi tog beslutet att backa, och glad över att vi kunde göra det utan större dramatik och diskussioner. Det hade ju varit hemskt om en av oss verkligen haft detta som sitt drömhus och den andra inte varit på samma spår.

Jaja, vi lärde oss en hel del av denna historia, till exempel att vi TRODDE vi visste var och hur vi ville bo men när det väl kom till kritan så är det faktiskt nånting helt annat vi letar efter. Och det kommer vi hitta nån dag, men först ska vi flytta upp och njuta av vår vind ett tag!

IMG_0542 Takterrass under construction! Gammal bild dock, den är nästan helt klar nu, får bestämt ta lite nya bilder och uppdatera er tror jag!

2 reaktioner till “It was a close call…”

  1. Magkänslan ska man alltid lita på! Ni gjorde helt rätt. Ett hus är inte en liten sak! O ni kommer vara så glada för att ni drog er ur när ni sitter där i ert drömhus!

    Härliga höst! Vi bara myser! Blir ju en hel del promenader med vagnen (dock ej i kyrkogårdar). Det är alldeles underbart! Jag som annars kan ha svårt att gå själv har börjat lyssna på poddar medans jag går! Jag tycker också det är så skönt att gå igen efter foglossningen, kunna röra sig. Hur mår du efter förlossningen? Ett inlägg om det kanske? Post-preggo kroppen.
    Love mår bra och växer? Ellen har börjat växa i strl 56, vilket är väldigt skönt eftersom vi har fler kläder i den strl. Kräkbebisen gör ju av med minst 2 bodys om dagen. O iaf en pyjamas. Ibland mer. Tvättmaskinen is my best friend!
    Ta hand om er 🙂

    1. Ja men eller hur, det är så man får se det- drömhuset finns därute nånstans! Eller jag ska kanske säga drömhuseN om jag känner oss rätt 😉

      Jag har också börjat lyssna på poddar, det är ju skitbra underhållning! Och så lyssnar jag i kapp på sommarpratarna, har inte hört en enda denna sommaren. Häromdagen lyssnade jag på Kristian Gidlund, det var kanske inte helt rätt val för en kyrkogårdspromenad men det var ju väldigt gripande…

      Allt är bra med oss annars, Love växer så det knakar. Nån kräkbebis är han inte, snarare en bajsbebis, så det går åt en hel del bodys här också om dagarna OCH kläder till mig….suck! Ja det är tur man har tvättmaskin, och snart torktumlare också.

      Inlägg om post-preggo kropppen var ett bra tips, ska fundera på hur jag känner mig och sammanfatta! 😉

      Ha det fint!

Kommentera

