Det här med kläder…


Att köpa bebiskläder är ju definitivt inte svårt, och oftast har man nog så det räcker och blir över av söta små sparkdräkter och bodies när den lilla kotten kommit till världen. Men vad jag totalt missade när jag var gravid var att köpa kläder till mig själv som funkar i den nya vardagen. Antar att jag utgick från att jag skulle kunna ha mina gamla kläder men nja, riktigt så enkelt är det visst inte…eller så är det bara jag som står och sliter mitt hår framför garderoben vareviga dag numera och inte nyblivna mammor generellt.

Men alltså, det finns ett antal anledningar till att jag önskar att jag lagt lite mer tid och energi på att få ihop en basic post-preggo garderob innan Love kom:

1. De flesta av mina gamla kläder passar inte, och det jag får på mig sitter inte särskilt snyggt. Att man inte skulle bry sig om hur man ser ut för att man har en liten mjölkvampyr är bara skitsnack. Jag skulle snarare säga att det är tvärtom, det här med utseendet är extra känsligt numera och man vill iallafall kunna känna sig lite fin för att inte deppa ihop totalt när man ska utanför dörren…

2. Man förbrukar betydligt mer kläder som nyfödingsmamma än när man sitter på kontor. Kräks, bajs, mjölk, svett, choklad, kaffe…fläcklistan kan göras lång. Sen beror det såklart på hur sunkig man pallar med att vara, men minst två t-shirts eller linnen går ju åt om dagen, och helst tar jag på mig ett nytvättat sovlinne varje kväll.

3. Det finns en klar poäng med amningskläder (vs vanliga linnen/t-shirts/klänningar om man inte är extremt exibitionistiskt lagd. Och gillar att frysa om magen.

4. Utbudet av amningsanpassade kläder i butik är så gott som obefintligt, det är nätet som gäller och det är inte billigt och det är svårt att hitta snygga kläder som dessutom passar när man får hem dem. Sen är det mesta ganska enformigt, jag menar hur många omlott-klänningar eller v-ringade amningstoppar vill man ha egentligen? Och hur kul är det att se ut mer eller mindre exakt som fem andra ammande mammor när man har mammagruppsfika på cafeet runt hörnet? Nämen nu e man ju mamma och det är tydligen nån sorts gruppidentitet. Que?

Nä. Så kan vi inte ha det! Mitt mission nu är att uppdatera min garderob så att den funkar här och nu, utan att bli ruinerad och utan att trassla in mig i allt för många omlott-tvångströjor…om nån har nått tips på bra shopping så let me know!

3 reaktioner till “Det här med kläder…”

  1. TIPS! Köp amningslinnen på H&M och några tjusig over size-topar till det så är du hemma! Jag kör på mina preggostrumpbyxor och trikåkjol till, det funkar prima!

    1. Är det så lätt alltså? Ja det är nog kjol man ska satsa på för jag köpte nya jeans för två veckor sen och de är redan för stora så det var ju bortkastade pengar (men jag var lite desperat).
      Men jag tror framförallt att det jag ska göra är att plocka bort alla kläder i garderoben som jag INTE kan ha, för det gör ju ingen glad att rota runt bland dem vareviga dag…

  2. Det finns många olika toppar.med knäppning fram på t ex hm. Man kan ju antingen knäppa upp tröjan/skjortan eller ha amningslinne under och dra upp överdelen (den varianten funkar ju även med tröjor utan knappar). Det svåraste är amningsvänliga klänningar, hittills har jag hittat en enda, på hm. Klänning är mitt favoritplagg så jag sörjer djupt att inte kunna ha det på mig:(((

Kommentera

