Det här med att vara ledig…


Idag är det måndag, och en himla rolig vecka ligger framför mig. På nått sätt känns det som om den här mammaledigheten har gått in i en ny fas nu och är betydligt mer njutbar. Jag är lugnare och har bättre koll, jag lyckas få i mig mat om dagarna och till och med duscha nästan varje dag. Jag orkar, kan och vill hitta på saker och jag har inte ont nånstans. Det har tagit cirkus två månader att landa helt enkelt.

Som jag nämnt tidigare så var jag väldigt stressad under de första veckorna som mammaledig. Fick nästan panik av att känna att ”den här tiden är jättespeciell och kommer aldrig nånsin igen och jag MÅSTE njuta och ta tillvara på varenda sekund”. Hade dille på att skriva ner allt som hände, vad vi gjorde, hur jag tänkte och kände. Gjorde fotavtryck i gips, fyllde i varenda detalj i ”boken om mig”, och tog hundratals (typ) bilder om dagen. Hade väldigt blandade känslor inför att går till BVC och väga lillen, både ville ju och ville inte att han skulle växa och bli större. MIn lille plutt… Men…när en del av lillens kläder började sitta lite väl tight, och när blöjorna började läcka allt oftare fick ju även jag inse att det inte går att stoppa tiden utan han har ju växt. Och…det var inte så farligt ändå. Ärligt talat så är han faktiskt roligare nuförtiden. Det går liksom att leka med honom, man får respons när man kittlas eller sjunger eller blåser på honom. Han är vaken längre stunder utan att vara ledsen. Så det gör inte så mycket att de allra miniminsta plaggen nu är undanstoppade och att vi numera kör strl 2 i blöjorna. Nu har vi tagit de stegen och ingenting blev sämre av det. Och han är fortfarande himla liten, min plutt…

Well, om man skulle ta och styra upp dagen nu kanske. På programmet idag står först en tur till IKEA, ska byta lite grejer och komplettera med handtag till köksluckorna bland annat. Hoppas det går smidigt, kom på att det är ju höstlov och då brukar IKEA vara ett poppis familjeutflyktsmål…Sen ska jag och lillen köra ut till Lomma och hämta bilder och tavlor hos fotografen, äntligen är dom klara! Och så hoppas jag att vi hinner inom och handla lite mat innan stormen gör entre för då vill jag helst vara safe at home och inte i bilen.

Såe, bäst att väcka liv i den här sötrumpan så vi kan komma iväg nu alltså!

DSC_0613

En reaktion till “Det här med att vara ledig…”

Kommentera

