Det här med sovpositioner…


Jag är i chock. Eller det kanske är lite överdrivet, men jag är iallafall väldans förvånad. Man vet aldrig hur nånting ska bli med en liten parvel alltså…

Jag pratar om sömn nu. Vi har haft turen att våran lillkille sover väldigt bra, både på dagar och nätter. Men sen han föddes har han i princip bara sovit på mage, vilket ju inte är det som rekommenderas av barnläkare och andra förståsigpåare. Fram tills nu har jag varit helt fine med det, vi har ett andningslarm och jag har inte oroat mig alls utan mest varit glad att han sovit så himla gott. Men nu har vi kommit in i den första fasen tror jag, den första mamma-fasen 😉 . Från en dag till en annan blev jag plötsligt himla nojjig över PSD (plötslig spädbarnsdöd) och projekt ”få lillen att sova på rygg” inleddes med omedelbar verkan. Och omedelbara protester…

När vi lägger Love på mage så somnar han oftast inom en minut i sin egen säng eller vagnen. Han somnar, sover djupt och länge, och när han vaknar så är det mest med små grymtningar och inget direkt holabalo. Han kan till och med ligga vaken och ”morna” sig lite innan han börjar göra väsen av sig och vill komma upp. På rygg däremot, ser han mest ut som en uppochnervänd skalbagge som oroligt ligger och fäktar med armar och ben och bara stirrar upp sig mer och mer. Om han får somna på  mage och vi sedan vänder honom så vaknar han ganska snart och skriker som en stucken gris direkt. Med andra ord kändes det inte så bra i mammahjärtat att tvinga sin lille kotte att sova på ett sätt som han uppenbarligen inte föredrar, men samtidigt så….det är ju inte plötslig spädbarnsmagont eller plötslig spädbarnsbenbrott eller plötslig spädbarnshåravfall vi pratar om. Det är plötslig spädbarns DÖD. Och även om risken att drabbas är på promillenivå så vill jag inte att min lillis ska bli en del av den statistiken om jag kan göra något för att hindra det. Så då får det väl bli några månader nu med sura miner och taskig sömn tänkte jag.

Och ja, första dagen var rejält trist. Han fattade ju nada när vi lade honom på rygg i vagnen (han har en inomhus vagn som han sover i om dagarna) och gav oss sin mest förtvivlade blick i ett par minuter innan han övergick till taktiken gallskrik. Så det blev en ganska meckig dag med en del bärande, försök till ”vagnande” av olika slag och testande av en mängd sätt att vända honom på utan att han skulle vakna när vi gett efter och lät honom somna på mage. Puh. Och natten blev inte heller så spännande, även om den faktiskt gick bättre än väntat. Han vaknade typ hundrafemtio gånger, men oftast hann jag också vakna till och plugga in nappen innan han blev allt för högljudd.

Dag två hade vi besök, så då löste sig dag-sömnen av sig själv eftersom de flesta som hälsar på inte alls har något emot att ha en sovande bebis på sitt bröst eller i sina armar. Natten blev okej, inte helt bra men ändå bättre än förra. Och igår funkade det faktiskt också ganska bra under dagen. Provade att lägga honom på sida och lite sådär, ja hittade våra små knep helt enkelt.

Jaha, och den här chocken jag inledde inlägget med då? Jo INATT HAR VI SOVIT BÄSTA NATTEN EVER!?!?! Vi somnade i soffan vid tio igår alla tre, men vaknade vid midnatt och då fick lillen rejält med mat innan vi gick och lade oss på riktigt. Sen vaknade jag kvart i åtta i morse. KVART I ÅTTA! Han har alltså sovit i nästan åtta timmar, PÅ RYGG!!!! Ingen mat, ingen nattlig nappletning, inga tårar och inget högljutt bökande. Bara sömn. Hallelulja!

Kanske var det en underbar engångsföreteelse, det återstår att se. Men idag unnar jag mig iallafall att vara glad som en speleman. En UTSÖVD speleman! 😉

IMG_0861

”Don’t mess with my sleep. Capish?”

Kommentera

