Det här med boktips…


Ni-nana-ni-nanana-nana-ni-nana-nina… jag vet egentligen inte varför jag kommer ihåg signaturmelodin till barnprogrammet ”Boktipset” eftersom det tydligen gick på sjuttiotalet och då var jag ju inte ens född, men iallafall…

Poängen var iallafall att jag tänkte komma med lite boktips! Den här högen beställde jag hem häromveckan, ja, förutom ”Första mosboken” och ”Andra mosboken” som vi fått i present, och ”Träning för nyblivna mammor” som jag köpt tidigare.

IMG_0883

Jag är väldigt svag för allt som handlar om hjärnan och dess utveckling, jag tror att det intresset väcktes till liv när jag läste en kurs i Neuromarketing på Handels i Köpenhamn och vi hade en otroligt fängslande och duktig lärare i ämnet. Och om det är spännande att läsa om vuxna människors hjärnor så är det ju hundra gånger mer intressant att läsa om barn! Jag har inte kunnat hålla mig utan börjat läsa i fyra böcker parallellt nu, så jag kan ju ge ett första utlåtande av de böcker jag hunnit titta i.

Om vi börjar uppifrån:

”Första året- 12 månader som förändrar livet” av Katerina Janouch. Har börjat läsa lite i denna och tycker det verkar vara en bra ”guidebok” till det första året. Det är inte massiv information, utan ganska kortfattad fakta blandad med personliga reflektioner, ja personlig är nog ett bra ord att beskriva boken på. Den är indelad i kapitel som behandlar livet med bebisen månad för månad, med ett par extra kapitel inemellan som tar upp vissa ämnen lite djupare, som till exempel ”Kärlek i föräldrarland” och ”Vara hemma-kvinnofälla?”. Boken tar upp både praktiska saker som vilka grejer som barnet behöver i olika åldrar, vanliga sjukdomar, hur man barnsäkrar hemmet, mm, men också mer ”livspraktiskta” ämnen som hur man hanterar att vissa vänner plötsligt försvinner och hur man blir kompis med den nya ”mammakroppen”. Det känns som en heltäckande bok som ger små bitar av ”allt” och om man är intresserad att fördjupa sig i något så får man väl helt enkelt forska vidare. Den är lättläst, förutom att boken av någon anledning har GULA rubriker och fetstilsmarkeringar överallt vilket är den absolut sämsta färgen att ha i text om du frågar mig, väldigt störande. Men ändå på det stora hela en bok jag rekommenderar, i synnerhet till förstagångsföräldrar.

”I barnets hjärna” av Hugo Lagerkrantz. Det här är ju en lite mer medicinsk/biologisk bok med ett lite krångligare språk i vissa kapitel där man berättar om forskning som gjorts och ja, hjärnans utveckling redan från fosterstadiet helt enkelt. Jag tycker ju som sagt att sånt här är jättespännande, men detta är nog ingen bok för alla. Om man är lite blödig ska man kanske också undvika den eftersom en hel del av forskningen som beskrivs handlar om olika djurförsök som gjorts… Men jag har bara läst de första kapitlen i denna, så kanske får jag komma tillbaka med en mer utförlig recension när jag är klar med den.

”Franska barn kastar inte mat” av Pamela Druckerman. Detta är en bok jag nog skulle beskriva som en reportage-bok, där författaren som är amerikanska bosatt i Paris börjar reflektera över barnuppfostran i USA och i Frankrike när hon får sitt första barn. Man får följa henne när hon gör sin research och pratar med allt ifrån grannar till barnläkare och sedan reflekterar över det hon ser och hör, och även provar sig fram på sin egen familj. Jag har bara läst två kapitel än så länge men jag gillar faktiskt boken, trots att den har blivit både debatterad och kritiserad (men kanske främst av hysteriska familjelivsmammor som inte ens läst boken…) Men jag får nog återkomma med en mer heltäckande reflektion över denna boken när jag läst ut den.

”Växa- inte lyda” av Lars H Gustafsson och ”Ditt kompetenta barn” av Jesper Juul. Dessa böckerna har jag inte ens öppnat så här kan jag inte säga så mycket, men jag köpte dem båda på rekommendation och i vart fall Jesper Juul är ju en ”guru” inom barnuppfostran så det hör väl till att läsa något han har skrivit. Nu är det ju inte så mycket uppfostran med en tio veckors knodd, så de här får nog ligga lite längre ner i läs-högen ett tag till. Men jag återkommer med recensioner! 😉

”Växa och upptäcka världen- tio steg i barnets mentala utveckling” av van de Rijt och Plooij. Löp och köp säger jag bara! Är det EN bok av alla dessa man ska ha med en färsk liten kotte i familjen så är det denna. Jag fick så sent som igår en rekommendation att läsa denna boken, och eftersom jag ju hade den hemma så började jag bläddra i den på kvällen. Tio i tre i natt tvingade jag mig själv att lägga undan den… Det är mycket information och fakta, men ändå lättläst och en bra blandning av exempel från föräldrar som deltagit i studien som boken baseras på, tips på hur man kan hantera de olika utvecklingsstegen som alla knoddar går igenom, och framförallt så beskrivs stegen väldigt bra och jag insåg hur många saker som helst som Love ju faktiskt lärt sig de senaste veckorna utan att jag egentligen tänkt på det. Och så får man en hint om vad som komma skall. Riktigt bra och viktig bok enligt min mening alltså!

”Första och andra mosboken” av Westman och Andersson. En kul ide som består av en bok för bebben och en bok för föräldrarna. Barnets bok är en pekbok med en massa frukter och grönsaker, och föräldrarnas bok är en receptbok på mos och pureer och annat gojs som småttningar gillar att äta. Har av naturliga skäl inte använt nån av dem ännu, men de verkar bra och detta är dessutom ett riktigt bra presenttips!

”Åldrandets gåta” av Henrik Ennart. Den enda icke-bebis relaterade boken i högen. Har inte hunnit öppna denna heller, men det är ännu en sån här hjärnbok som fascinerar mig så jag hoppas få en stund över snart för att sätta mig in i denna bok.

”Träning för nyblivna mammor” av Olga Rönnberg. Ja, här finns väl inte så mycket att säga egentligen. Det är en träningsbok med ett antal träningsprogram anpassade för oss nyblivna mammor som är lite skeva och klena både här och där. Jag gillar att inte behöva tänka på vilka övningar som är bra och mindre bra att göra just nu, utan det är redan nån annan som tänkt ut det och jag bara följer programmet när jag får en stund över. Har tränat enligt steg ett i boken i ungefär två veckor nu, och första passet orkade jag knappt ta mig genom uppvärmningen…. men nu går det lite bättre. 🙂

Ja det blev ett långt inlägg det här, men jag hoppas det uppskattas av någon! 😉

Kommentera

