Det här med mat…


Jag är inte särskilt förtjust i att äta. Det här med mat känns oftast som ett nödvändigt ont tycker jag. Är heller inte så intresserad av matlagning mer än att det kan vara kul nån gång då och då, ungefär som att baka. Ändå så köper vi ALDRIG take away eller färdigmat och går väldigt sällan ut och äter (även innan lilleman kom in i bilden). Lite konstigt kan tyckas, men jag tycker att nio gånger av tio blir man bara besviken och känner att det inte var värt pengarna så då kan man lika gärna låta bli.

Hur som helst, jag hade mina aningar om att just det här med maten skulle bli svårt för mig nu som mammaledig. När man bara har sig själv att fixa käk till känns det ju om möjligt ännu tråkigare och mindre viktigt. Men nånstans trodde jag att det skulle ordns sig av sig själv. Att man skulle bli så satans hungrig och törstig av att amma att man helt enkelt ser till att äta. Men nja. Så är det kanske för vissa, men inte för mig typiskt nog. Jag har helt tappat min aptit på sistone, och är inte törstig heller. Inte ens godis och sötsaker är jag sugen på längre. Det enda jag verkligen känner att jag måste ha är kaffe, men inga kopiösa mängder utan det blir väl en kopp eller två om dagen.

Det är inte alls bra att det är såhär, och jag måste försöka komma tillrätta med det. Härom natten när jag var uppe och ammade så blev jag helt snurrig, och kom på att jag bara ätit en tallrik fil på hela dagen. Oftast äter vi middag ihop på kvällen, men ibland kommer Erik hem så sent att han ätit på jobb och då glömmer jag bort att fixa nått till mig själv.

Jag känner mig som sagt rätt klen just nu, och märker på hår, hud och naglar att jag nog ligger back på mer än ett näringsämne. Dessutom är jag helt uttorkad eftersom jag inte på långa vägar dricker så mycket som jag borde. Men nu ska det bli ändring minsann! Jag har registrerat mig på matdagboken.se och nu lägger jag in info om allt jag äter om dagarna för att på nått sätt lära mig hur mycket som behövs för att täcka mitt kaloribehov OCH få rätt proportioner av kolhydrater, fett och protein, och även vitaminer och mineraler. Det är lite tidskrävande såhär i början, men snart har jag ju lagt in alla detaljer om de måltider och livsmedel jag oftast använder och då går det snabbare att fylla i vad man ätit på en dag. Har bara fyllt i på allvar under två dagar nu, och det var väl inga upplyftande resultat men det ger verkligen en tankeställare och kommer förhoppningsvis öka motivationen till att laga mat, äta och göra det på rätt sätt framöver. Vi får väl se, jag återkommer med resultat! 😉

Om ni har några bra tips på enkla luncher eller bra saker att alltid ha hemma i kylskåp och skafferi så tas det tacksamt emot!

5 reaktioner till “Det här med mat…”

  1. Ägg!! I form av nån slags omelett eller äggröra: två ägg, lite vatten mjölk eller grädde, ät som det är med keso och nån grönsak typ morot, ärtor vad som helst eller släng i lite skinka vitlök cocktailtomater ärtskidor bla bla och stek alltihop! Det var mitt tips. Perfekt för en person. Annars har syrran lärt mig hur man bakar sötpotatis i mikron, veerry convenient! Nu i juletid skulle ja även satsa på en rulle pepparkaksdeg för skurna pepparkakor 🙂 fatta vilka näringsämnen.
    Du måste ju eta stumpan. Fick du mitt mail..? Pöss!

    1. Jaa, bra tips, allihop! Tackar! Sötpotatis tror jag inte jag har testat, kanske kan vara nått? Är ju lite trendigt nu har jag märkt. 🙂

      Men du nått mail har jag inte sett!!! Har du mailat min jobbmail? Har inte kollat den på ett tag men då ska jag göra det snarast.

      Kram!

      1. Mailade till hotmailen som du gav mig en gång. Ska se om ja skickade en kopia hem, annars får ja leta på jobbet, var ett tag sen. Gu va fint det blev med öppen spis! Puss på dig! Och de andra!

  2. Åh vad jag känner igen mig i det du skriver.
    Sitter här och äter pepparkakor med lite ost på, har inte ätit lunch idag. Som tur är har jag en man som brukar komma hem och laga mat. Oftast ser han till att det finns en lunchtallrik som väntar på mig dagen efter. Om det inte finns är jag som du, dålig på att komma ihåg att äta. 😦

    Hoppas du hittar ett sätt att få i dig mat. kram

Kommentera

