Mycket nu asså


Long time no blog. Kan konstatera att det är mycket nu. Lite trist att jag inte hinner dela med mig, för jag kommer på säkert tio saker varje dag som jag gärna skulle blogga om, men det blir alltid bortprioriterat.

Men ja, vad gör vi då? För tydlighetens skull kan jag ju dela in det i följande områden:

NY BOSTAD

– Vi har flyttat! Nu bor vi på vinden sen snart en vecka tillbaka och det är…annorlunda. Mycket är jättebra, annat känns mindre bra, och en del saker är bara jäkligt ovant.

– Jättebra: att här är så fint! Och stort, och ljust och nytt och precis som vi vill ha det.

Mindre bra: här är kallt. Vi har ju ingen värme förutom spillvärme från lägenheterna under oss, luftvärmefläkten (heter det så?) och så öppna spisen om vi eldar i den. Vi ska sätta upp el-element också i sovrummen iallafall, men har inte kommit så långt än så om nätterna är det nog ca 17-18 grader och det tycker jag är kallt. Erik tycker dock inte alls att här är kallt, han tar på sig shorts och t-shirt direkt när han kommer hem från jobbet varje dag…suck. En annan sak som är mindre bra är att det tar sån tid att komma i ordning. Hur ska man ha grejerna i köket? I garderoberna? Var ska bokhyllan vara? Lampor? Mattor? Möbler överhuvudtaget?

– Ovant: att gå förbi sin gamla lägenhetsdörr varje dag i trapphuset. Vi har ju flyttat tre våningar upp. Det är också ovant att gå in i sin gamla lägenhet (nya ägarna flyttar in i januari) och känna att det är ”hemma” men där finns ingenting kvar förutom sånt som vi håller på att sortera i köket och klädkammaren. Det är verkligen en jättekonstig känsla. Att nån annan snart ska bo i vårt hem. Knäppt.

LOVE

Jag hade ju tänkt att skriva ihop lite om hur lilleman är som tremånaders bebis, men nu är han ju snart fyra månader…Jisses. Men det är bra med honom iallafall. Vi var på BVC idag och han är 62 cm lång och väger 5650 gram så nu har han dubblat sin födelsevikt och lite till. Igår fick han premiärsitta i sin BRIO stol (vad annars…?) med oss vid matbordet och uppallad med en filt satt han riktigt bra. Han är glad och social för det mesta, nyfiken av sig och gillar inte att ligga ner i vagnen mer än om han är trött och på väg att somna. Annars vill han vara uppe och se sig omkring, så det är bäst att ha bärselen med sig när man är ute med vagnen annars kan man få kånka ungen på armen i flera kilometer om man har osis. Babygymmet är annars favoriten just nu, och han kan lätt ligga där i en timma åt gången och ”prata” med grodan som hänger där. Skitbra när man håller på och flyttar, man vet var man har honom liksom. Förutom babygymmet är brasan en klar favorit. Helt tyst och med fascinerad blick sitter han i babysittern framför elden och myser. Kanske blir en liten julmysig”Ernst” av våran påg i framtiden? Eller en pyroman?

IMG_0995

Skeptisk grabb som undrar varför han inte kan få ha nappen i munnen när mamma tar kort…

Flytten ja, det är ju svårt att avgöra hur mycket lillen fattar av att vi nu bor på ett nytt ställe, men han har iallafall varit rejält mycket mer orolig på nätterna nu sen vi flyttade. Om det beror på en utvecklingsfas eller på den nya miljön går väl inte riktigt att säga, och kanske spelar det inte så stor roll heller. Men han vaknar oftare, och han är jätteledsen och ibland nästan otröstlig vilket han absolut inte varit tidigare. Det är just nu omöjligt att få honom att somna om i sin egen säng efter nattamningen så resten av natten sover han oftast på mig. Varmt och gott, men inte helt avslappnat för min del. Och våra nya grannar är nog sådär nöjda med att det har flyttat in en nattlig skrikapa vägg i vägg…hm. Men jag tror det är nån fas, det går förhoppningsvis snart över.

ÖVRIGT

Jul. Ja vad ska man säga. Julkänslan är noll komma noll noll för min del just nu, med mindre än en vecka kvar. Vi har inget pynt, inga adventsljusstakar, har knappt köpt en enda klapp och orkar inte tänka på vad jag ska köpa heller. Jag bakade ju lussekatter för nån vecka sen, men pepparkakor och julgodis har inte hunnits med. Äsch. Det blir jul nästa år igen. Får väl ta igen det då. Nu vill jag bara att vi ska komma i ordning här hemma, nån julhets pallar jag inte med.

 Allt ”fix”: det är så jäkla mycket fix hela tiden så jag blir helt stressad. Har fortfarande inte satt upp lillen i dagiskö, inte bokat datum för dop, måste få tid hos en sjukgymnast innan mina stackars ömma handleder går av typ, nej nu har jag glömt att äta lunch idag igen, just det jag får inte glömma att skriva mig/oss på nya adressen, fasen vad trött jag är hoppas jag får sova mer inatt, och så kom det nån räkning till här nu som jag inte får missa att betala, och julkorten måste skickas iväg, vad ska vi nu ha till middag idag då, och så ska vi ju på trettioårsfest och vad ska vi ge i present, och babysim är det hög tid att boka plats till, och så måste vi bli klara med rensningen i gamla lägenheten och….PUH! Alltså, seriöst, det måste vara en man som myntat uttrycket mammaLEDIG…

Kommentera

