Förbannade förskola


Jag blir så trött. Alltså vad ÄR det här?!? Först ska man gå gravid en hel sommar och stressas över rubriker och löpsedlar om hur överbelagda och underbemannade förlossningsklinikerna i Malmö och Lund är, och oroa sig över att eventuellt få föda barn hemma i badrummet eller i en taxi nånstans för att man helt enkelt inte fick plats på sjukhuset. Och nu- nu är det tok-brist på förskoleplatser! Alltså hur kan dom på allvar hinta om att vissa barn kanske inte får någon plats på förskola förrän i Augusti, när de vill ha och behöver plats NU!? Det är ju helt absurt! Och vi som vill ha en plats i Augusti (September), hur oroade ska vi vara över att det blir fullt då också? Detta sker ju med noll framförhållning också, det är alltså föräldrar som önskat plats i Januari och som nu får reda på att dom troligtvis inte får det. Oups, nämen då är man väl föräldrarledig lite till för man har ju obegränsat med dagar att ta ut. NOT!!!

Vi har inte orkat/hunnit sätta oss in riktigt i det här med förskola ännu och står bara i kö till ett par privata förskolor som ”alla” ställer sina barn i kö till direkt när dom föds (och dom tar in typ tio barn per år, syskon har förtur = lika stor chans att få plats där som att vinna på lotto). Men man måste såklart vara lite realistisk och ställa sig i den vanliga kommunala kön också, och det är fan en jävla djungel. Det finns hur många förskolor som helst i Malmö! Jag känner ingen som har barn nånstans. Jag har ingenting att gå på när jag ska välja ut och rangordna de tio förskolor man får välja. Man kan boka in sig på besöksdag, men det har dom flesta en gång i månaden bara, och ärligt talat- vad ger det? Jag tror att en ettåring skiter i hur lokalerna ser ut eller om det finns två eller fem gungor på gården. Det som är viktigt är ju dom som jobbar där, och vad är det som säger att det är samma personer nu som när Love ska börja föris? Nä, ingenting. Så vi kommer i stort sett enbart gå på läge när vi väljer- vi vill ha en förskola som ligger nära. Det är den energin vi kommer lägga ner på det här tyvärr. Det känns lite som när man förberedde sig för förlossningen; man får ha ett öppet sinne och inte låsa sig vid att det ska bli på ett visst sätt (pedagogik i det här fallet) eller en viss plats. För i slutändan kan Malmö kommun ändå bara placera ut ungen där det finns plats, oavsett om det är på andra sidan stan eller inte, och så får man tacka och ta emot och se glad ut.

Är det verkligen såhär överallt, eller är Malmö en ovanligt dålig kommun på att hantera detta? Jag tycker det är för jävligt. Jag vågar inte planera min föräldrarledighet som jag vill ha den. Jag kommer att tvingas spara föräldrardagar för att ha i reserv ”ifall att” det inte löser sig på nått bra sätt. Jag måste förbereda min arbetsgivare på att det kanske kommer köra ihop sig kring det här. Det är ju helt absurt! Jag är verkligen väldigt laid back och tänker kring det mesta att ”det löser sig”, men det här har till och med jag svårt att vara lugn inför. För vad är alternativen!? Vi får ingen dagisplats och föräldrarledigheten är slut. Lillen är hemma själv? Eh nej. Någon av oss föräldrar får sluta sitt jobb och vara hemma? Eh, va?! Man får pussla och greja med släkt och vänner för att få ihop det? Ja, kanske, men hur länge kan/orkar/vill man göra det? Man får flytta till en annan kommun? Ja vi har ju verkligen lagt ner ett års fritid på att renovera en lägenhet i Malmö för att vi vill flytta nån annanstans…

Suck. Det är tillräckligt tungt att veta att man ska behöva lämna ifrån sig lillen hela dagarna om inte allt för många månader. Den här stressen över att inte veta vart eller när gör ju inte det hela bättre precis… men men. Det löser sig nog…

Hej alla förskolor i Malmö! Nån som vill passa mig till hösten? Jag är jättesnäll och glad nästan jämt!

20131210-023513.jpg   20131210-023354.jpg   20131210-023338.jpg

2 reaktioner till “Förbannade förskola”

  1. Vi har turen att vår kommun startar ”vårförskolor”, dvs. när många barn vill ha förskoleplats i januari så startar de upp en kortsiktig förskola tills barnen kan spridas ut på de platser de vill ha i augusti då många platser lämnas eftersom många börjar riktiga skolan/ flyttas upp i åldersgrupperna.
    Tips är väl att starta ett kooperativ annars, om man har tid och kraft att lägga på det..

    1. Smart idé med tillfällig förskola.

      Nja, alltså att starta en ”egen” förskola känns ju inte riktigt som ett alternativ. Har varken kunskapen eller engagemanget för det tror jag…

Kommentera

