Det här med sömnen…


Han sover, äntligen.

______________

Och nu är det trettiofem minuter senare. EXAKT i den sekund jag tryckte på punkt tangenten i meningen ovan vaknade lilleman med ett yl. Det gick inte att söva om honom, utan fick bli mat och ny blöja och nu ligger han i babygymmet i förhoppningsvis några minuter till utan att protestera.

Alltså. Jag kan bara hålla med den som sa att det enda man kan vara säker på när det gäller bebisar (ja och säkert större barn generellt också) är att man inte kan vara säker på nånting. Man kan ju tro att man har en ”rutin”. Att bebisen har ”en vana” att göra nånting på ett visst sätt. Men det är bara att inse att man inte vet vad man har att vänta sig från en dag till en annan. Eller natt för den delen.

Love har gått från en glad och sprallig sjusovare till Sure-Sture the vakenfis. Från att ha googlat ”kan fyramånaders bebisar sova för mycket” söker jag nu snarare på ”kan mammor till femmånaders bebisar sova för lite?”. Killen som brukade sova 2-3 timmars tupplurer flera gånger om dagen kan nu klara sig med 20 minuters sömn på en hel dag. Eller ja, han blir ju allmänt gnällig och jobbig men sover gör han inte. Och nätterna- från att ha vaknat 1-2 gånger per natt och ätit, vaknar han nu i snitt 150 gånger. Åtminstone känns det så i mina ögonlock. I natt trodde jag att nån drev med mig och hade stannat klockan eller nått, ”va!? Var inte klockan 04.26 sist jag tog upp honom också?”.

Men alltså, jag klagar inte. Det är såhär och det är väl inget konstigt antar jag. Han är så liten och det händer så mycket just nu och vi har precis flyttat och allting är nytt. Den lilla hjärnan har mer att bearbeta och svårare att komma till ro tänker jag. Jag vill bara nyansera bilden lite eftersom det känns som att väldigt många mammalediga bloggerskor har turen att ha kids som sover mellan 19 och 07 utan att vakna en enda gång. Och så kan det såklart också vara, men det kan säkerligen ändra sig för dessa barnen också över en natt när det är dags för nått sånt där spexigt utvecklingssteg! Snarkar bäst som snarkar sist…

OCH-have mercy with me för att jag inte bloggar sådär frekvent. Jag kan ju tillägga att detta inlägg har tagit över två timmar att skriva eftersom Mister-Bister har så att säga ”pockat på min uppmärksamhet” till och från. Men nu sover han igen och den här gången tänker jag inte avsluta meningen med en punkt

20140121-180352.jpg

Lelle grodan min…

Kommentera

