Topp fem i mitt hem


Har ju knappt visat nånting från vår nya fina lya, och vi har ju fortfarande inte riktigt kommit i ordning ännu trots att vi bott här nu i drygt en månad. Några översiktsbilder blir det alltså inte ännu, men lite detaljer kan jag såklart bjussa på!

Här är mina top-fem detaljer just nu på vår vind:

KRANEN

Jag har alltid velat ha en ”vattenfallskran” och denna gången fick jag min vilja igenom! 🙂 Är barnsligt förtjust i att man ser hur vattnet kommer forsande när man sätter på kranen, och Love håller med- han är precis lika fascinerad han. Kan tänka mig att vi kommer ha många slabbiga vattenlekstunder vid den här kranen i framtiden, haha!

DSC_0577

DSC_0581

TRAPPAN

Jag tycker det är så himla häftigt att vi (eller ja, mest Erik då alltså) lyckades hitta en trappa på blocket som passade så himla perfekt upp till vårt loft. Hur stor är den sannolikheten liksom?! Och den kostade bara typ en femtedel av vad vi hade budgeterat att behöva lägga på en trappa så det var ju verkligen ett fynd. Trappräcket har vi fått tillverkat i efterhand tillsammans med räckena som går runt kanten på loftet. Det är inte riktigt klart ännu, men det kommer bli riktigt fint när allt är på plats tror jag.

DSC_0616

DSC_0612

TAPETEN

Vi har bara en tapet i lägenheten och den sitter som en fondvägg på lillens rum. Jag tycker egentligen väldigt mycket om tapeter och skulle gärna ha fler, men när man är i slutfasen av en renovering och bara vill bli klar så pallar man helt enkelt inte leta tapeter i en halv evighet, så då blir alla väggar oftast vita. Men på lillens rum hade jag redan hittat en tapet för längesen, en enkel prickig sak men jag tycker att man blir glad av den och så är den lätt att matcha till både möbler och leksaker så den fick det bli. Kommer från kollektionen Lilleby hos Boråstapeter.

DSC_0596

DSC_0599

 

DISKMASKINEN

Jag har svurit låååånga ramsor över nydiskad disk som inte varit i närheten av ren, och jag var riktigt trött på vår gamla diskmaskin måste jag ärligt säga. Denna gången köpte vi den dyraste dom hade på IKEA, efter en mycket övertygande genomgång av en duktig säljare (och fd kollega till mig dessutom). Det fick bli IKEA diskmaskin igen eftersom vi vill ha den integrerad, och vi har ju ett IKEA kök så det blev lättast så. Och jag är såååå nöjd! Den är så flexibel och sväljer hur mycket som helst, den är snabb, den har en sån spexig lampa som lyser i golvet- rött om den är igång och grönt om den är klar. Den låter inte alls särskilt mycket och det viktigaste av allt- den diskar rent! Hallelulja!

DSC_0573

 

KAMINEN

Det är äkta kärlek mellan mig och vår kamin från Jötul. Jag älskar den högt och innerligt och använder den varenda dag. Här uppe bland molnen (hehe) blåser det ju riktig snålblåst för det mesta nu om vintern, och med alla våra takfönster och det stora glaspartiet ut mot terassen så blir det lätt kallt och rått här hemma tycker jag. Men så eldar man nån timme i spisen och riktigt känner hur värmen sprider sig i hela lägenheten. Aaahhh! Det bästa av allt är när Erik har tänt en brasa innan han gått till jobbet på morgonen, och man kommer upp till sprakandet och doften och värmen och bara kan slå sig ner med en kaffe och lillen i famnen och se in i elden en kvart innan man startar dagen. Det är livskvalitet det.

DSC_0399

DSC_0400

Kommentera

