Loves önskelista


Loves önskelista

I februari är det då äntligen dags för Love att döpas, dagen innan sin sexmånadersdag. Det ska bli jättekul att ha en fin liten ceremoni i min ”hemkyrka” och sen äta lunch med nära och kära efteråt. Jag vet inte riktigt vilken ålder som är vanligast numera att döpa/namnge sina barn vid, men dels hade vi nog varken hunnit eller orkat ha ett dop tidigare och dels så tycker jag det är kul nu att han är lite större så att han är mer med och inte sover bort hela sitt eget kalas som han troligtvis hade gjort om han varit 2-3 månader bara.

Vi har redan fått en del förfrågningar kring vad han önskar sig, och det är ju inte lätt att komma på presenter till någon vars pappa jobbar på ett leksaks/baby företag. Egentligen så behöver han ingenting, så är det ju, småttingar behöver ju mest kärlek och uppmärksamhet, men såklart förstår vi ju att man gärna vill ge nån liten present när man ska på dop. Jag har försökt knåpa ihop ett litet inspirationskollage här ovan med lite tips på stort och smått:

– Sockiplast, moccasiner, halksockar. Nu när han börjar stå och så småningom gå så är det ju bra om han inte behöver halka runt. Finns massa fina, Polarn och Pyret har, men jag tror det finns i de flesta affärer som säljer barnkläder.

Badleksaker. Typ vattenkanna, båt, anka, osv. Vi invigde badkaret hemma häromdagen och det var succé så jag tror det kommer bli en hel del badande framöver.

Haklapp. Just nu har vi bara en liten klen sak från Lindex för han har ju bara precis börjat äta litegrann, men snart är det nog dags för riktig ”skyddsutrustning” efter hand som portionerna blir större. Haklappen på bilden är en fin ekologisk variant från ekokul.se men jag vet att IKEA och Åhléns har liknande. Och även annan typ av skyddsutrustning behövs ju också, som till exempel underlägg. Och kanske en högtrycksspruta…eller? 😉

Alfabetstavla. Eller egentligen vilken fin barntavla som helst som passar på lillens rum, men jag hittade denna på miniroom.se och tyckte den var fin.

– Minikånken. Jag tycker det är hur gulligt som helst med små miniparvlar som tultar omkring med sin kånkenväska på ryggen, vilken färg den har spelar mindre roll.

– Nappflaska i glas. Det är ju en ständigt pågående debatt kring det här med gifter i plast, och jag orkar ärligt talat inte sätta mig in i vilka plastflaskor som eventuellt är ok och vilka som inte är det så jag tycker att en glasflaska känns som ett väldigt bra alternativ. Finns många fina, både på nätet och i butik.

-Böcker. Lillen har en muminbok och så har han den här boken och så har han ”Barnens sångbok”. That’s it. Så böcker önskar han sig verkligen, både klassiker som Astrid Lindgren böckerna, pekböcker, blandade sagoböcker, och sångböcker. Och det gör absolut inget om dom är begagnade! Böcker är onödigt dyrt ibland kan jag tycka, och barnböcker har ju en tendens att bli lite medtagna i vilket fall som helst så det gör inget om dom redan är lite naggade i kanten.

– Gunga. Jag håller på att övertala Erik om att lillen ska få ha en gunga i en av takbjälkarna. Klart att han ska få ha det, eller hur!? 🙂

– Bollar. Det hör väl till standardleksaksutbudet i varje unges hem- en boll eller fem? Lillen har inga, så bring’em on!

– Födelsedagståg. Hur gulligt är inte ett sånt här?

-En cykelsits. Antingen en klassisk variant, eller en sån här fräsig sak kanske?

– Badrock. Det verkar praktiskt med en liten badrock på babysimmet, och så är det ju himla gölligt också 😉

– Träbokstäver eller namnskylt att sätta upp på dörren till Loves rum

Ja, det var väl ganska bra tips tycker jag nog. Lite blandat sådär. Men om man inte vill ge några prylar så kan man ge en liten slant som vi i så fall sätter in på Loves nyöppnade fondsparkonto (jomenvisst serru). Och om man vill ge kläder så får det nog bli strl 74 och uppåt för att det säkert ska passa. Han har tillväxtspurtat en del på sistone den här lille rackaren…

Och vill man bara komma och njuta av ett mysigt kalas så går det förstås också bra! Vi har ju inte dopet för presenternas skull heller! 🙂

Kommentera

