Åtta månader!


Idag blev lillen vår hela 8 månader gammal! Han är så stor nu, det känns verkligen märkligt när man tänker hur snabbt allt har gått. Tänk i början, när man räknade åldern på sin lille plutt i timmar och dagar. Sen handlade det om veckor ett tag, sen månader, och nu är det inte länge tills man pratar ÅR när man beskriver sitt barn! Och nu, nu är det ju STOOOR skillnad på de som har barn som är födda tre månader före eller efter Love till exempel. Alltså man är ju INTE alls på samma nivå. Haha, snart leks det förhoppningsvis hej vilt med andra barn i alla åldrar utan att det är nått konstigt med det. Och är de födda samma år, ja då är dom ju i praktiken lika gamla. Det är lite lustigt det där…

Men ja, Loven nu då, hur är han som åttamånadersbebis?

Han är väldigt lugn och snäll och glad skulle man kunna sammanfatta det. Han är nästan aldrig ledsen eller gnällig utan är en nöjd liten person så gott som jämt. Han är inte särskilt fysisk av sig utan sitter gärna där han sitter och leker med de saker som han når därifrån. Om något rullar utom räckhåll så stannar han upp lite, men när han konstaterat att han faktiskt inte når den där grejen därborta så börjar han helt enkelt leka med nått annat. Hur man tar sig från sittande till liggande position och tvärtom har han inte riktigt listat ut ännu, men det är på gång nu känns det som. Men på det stora hela så verkar han helt enkelt inte vara så intresserad av att röra sig, han sitter hellre och pillrar med nån liten grej eller studerar mig noggrant när jag gör nått i köket eller tittar på sina kompisar som kryper runt och har sig. Och så gör han lite lustiga ljud och höga utrop eller skrattar lite med jämna mellanrum för att man ändå inte ska glömma bort att han faktiskt är där, även om han är stillsam. 🙂

Favoriterna just nu är:

Gröt. När det serveras försvinner botten på Loves mage och han trycker lätt i sig en vuxenportion om han får.

Vatten. Kranen, badbaljan, babysimmet, och att dricka. Vatten är bara så kul!

Nappen. Som knark. Ibland känns det som att han skulle kunna byta bort mig mot en napp och ändå leva lycklig i alla sina dar. Men jag är ändå glad att han gillar den, framförallt på nätterna. I natt råkade jag dock stoppa den i fel mun (sorry Erik…) när jag skulle försöka få tyst på ett begynnande gnäll innan nån av oss skulle hinna vakna till ordentligt. Hehe, ja men det är verkligen en heeeelt annan historia. 😉

Och på bottenlistan hittar vi:

Bajsblöjor. I kopiösa mängder vissa dagar. Det här med att både amma och äta riktig mat, ja det har sina konsekvenser skulle man kunna säga…

Att torka munnen/näsan. Det är tydligen en nära-döden-upplevelse varje gång om man ser till ångestskriken det leder till.

Nätterna. Jag har ingen aning om hur många gånger han vaknar på en natt eftersom jag knappt vaknar själv längre utan letar upp napp/tröstar/ammar i nån sorts halvt medvetslöst tillstånd, men eftersom jag ju känner att jag är trött på morgonen och dagarna så antar jag att det ett par gånger varje natt det handlar om. Men ja, så är det ju med barn. Det blir bättre så småningom tänker jag. 🙂

 

 

20140423-230113.jpg

”Här sitter jag å pillrar lite…”

3 thoughts on “Åtta månader!”

    1. Ja, eller alltså han äter ju gröt på kvällen som en hel karl. Sen står han sig ganska många timmar, men det är fram på morgonkvisten där vid tre och framåt som han börjar knorra lite oftare. Men det kunde säkert varit värre! 🙂

Kommentera

