Förskola is a fact


Vi har fått förskoleplats! Ja, jag skriver med ett utropstecken för i Malmö känns det som en bedrift år 2014. Det är ingen hemlighet att det här med förskola varit något av ett krisområde i Malmö under de senaste åren, och så sent som i Februari i år vad det ungefär 1000 familjer som drabbades och inte fick plats till sina barn till det datum de önskat. Galet kan tyckas, och det är det ju, men samtidigt förstår ju realisten i mig att det har blivit såhär. ”Alla” bor ju kvar i stan även efter att de fått barn numera, och adderar man lite baby-booms, förskolärarbrist och att det tar ett tag att komma igång och bygga nya anpassade lokaler i passande områden så är det inte särskilt märkligt att det blir kaos. Men det betyder ju inte att jag tycker det är kul, och jag har definitivt varit orolig över om vi skulle få en plats i önskad tid på en förskola som ligger i närheten och känns bra.

Men ja, nu har vi alltså en plats. Förskolan ligger inte nära där vi bor, men den ligger helt okej ändå ur hämta-lämna perspektiv eftersom den är nära Eriks jobb och mitt tåg. Däremot är den helt ny och öppnar först till hösten så jag kan inte säga något om den känns bra eller inte. Det får vi se helt enkelt. Och det här med ”passande område” är väl också en definitionsfråga eftersom det är vatten (en kanal och en vallgrav. Jo, vallgrav, jag skrev rätt.) på tre av fyra sidor runt förskolan så det känns ju inte helt optimalt. Men hur som helst, den 15 september är det dags. Min första reaktion när vi fick erbjudandet var ”no way, aldrig i livet, han är alldeles för liten, han behöver vara hemma minst ett halvår till”, och jag stålsatte mig verkligen för att övertyga Erkan om att jag hade rätt och att vi skulle tacka nej och vänta lite till. Men vi har ju pratat igenom hur vi vill ha det innan. Och varför. Och även om det finns nackdelar med att börja på förskola tidigt så finns det nackdelar med att vänta också. Så nu blir det såhär och vi testar med korta dagar nu första halvåret och ser hur det går och känner efter och utvärderar efter hand. Jag tror nog det kan bli bra det här, även om det såklart känns konstigt att nån annan ska ta hand om min lelle plutt flera timmar om dagen. Vad snabbt det gick liksom, han föddes ju nyss!

IMG_4373

Här var han helt ny och pytteliten, kläderna i storlek 50 är stora som tält ❤

Tänk att det inte var ett år sen ens…

Kommentera

