Kalasandet


Födelsedagen passerade och vilken dag det blev! Det var kalas hela dagen, full rulle från strax efter lunch och framåt. Folk kom och gick och åt och drack kaffe och minglade och lekte och hade det gött i SOLEN! Vi hade tur med vädret och kunde alltså använda terassen också, vi hade varit lite oroliga över det innan för även om vår lya inte är liten så fanns ju ”risken” att det kunde vara 40 pers här samtidigt och då är terassen guld värd med sina ca 10 sittplatser.

Men från början kanske?

DSC_0001

Pakeeeet! Pappa hjälpte till att öppna, och än så länge är pappret roligast. Kanske blir annorlunda till nästa födelsedag? 😉

 

DSC_0004

Klart killen ska ha ett trumset! Allt som låter, blinkar och har knappar på sig är superduperskoj just nu.

 

DSC_0012

Ljus i gröten, givetvis! Men det här med att blåsa får vi nog öva lite på…

 

DSC_0008

Jag tyckte att vi skulle ta lite fina b-day bilder på huvudpersonen i soffan med massa ballonger omkring. Det tyckte inte han.  Och idag var det ju han som fick bestämma såklart…

 

DSC_0041

Fikamenyn bestod av godsaker på temat ”Love gillar”. Det blev alltså bananmuffins med jordnötssmörsfrosting eftersom banan och jordnötssmör är favvomellanmålet här hemma. Sen gillar Love sötpotatis så det fick bli en variant av morotskaka fast med sötpotatis istället, och som muffins. Vidare är ju havregrynsgröt en favorit men det kändes inte så kul att bjuda på så det blev chokladbollar istället, med kaffesmak eftersom vi har en ung kaffedrickare här hemma. Och som en blandning av fika och mat hade jag också kirrat ett gäng plättar som serverades med grädde och home-made hallonsylt. Vi hade ju ”riktig” mat också (kycklingspett och kall nudelsallad, samt korv med bröd) men jag tänkte att det är inte så lätt att få i kidsen mat kanske och då är ju plättar perfekt.

Efter en hel del funderande bestämde jag mig för att skippa tårta och istället göra citronmarängpajer. Det är min favorit dessert och jag tycker faktiskt att Loves födelsedag är lite min dag också. Ett år som mamma liksom. Pajen på bilden fick nån minut för mycket i ugnen som ni kan se på kanterna, men den smakade inte så tokigt för det som tur var.

Sen bjöd vi ju på en galet god fördrink också, som jag tyvärr inte lyckades få någon bild på. Men vi gör ofta smoothies här hemma jag och Loven, och nu när han är 1 får han äntligen äta lite mer gröna bladgrönsaker utan att njurarna tar stryk så vi firade detta med att bjuda på en grön smoothie med sting i (från ingefära). Mm-mm-mmmm! ”Bright and Bouncy” heter den passande nog, och receptet hittar man HÄR.

 

DSC_0045

Kalasbild med morfar. Vissa har roligare än andra. 😉

 

DSC_0069

Ove-Love fick en Bobbycar! Woop woop! Inte helt enkelt att ta sig av den bara, men övning ger färdighet sägs det väl…

 

DSC_0115

Och så en avslutande bild på bus-Love ihop med sina söta kusiner som har tycker så mycket om ❤

 

Tack alla som var med på Loves kalas och gjorde det till en sån fin dag!

Jaha…då är första födelsedagen förbi nu alltså…shit pommfritt vad snabbt det går!!!!

2 reaktioner till “Kalasandet”

  1. My god vilket kalas! Innan var jag ledsen att jag missade det härliga umgänget men nu känner jag att den där kakbuffén.. Grattis i efterskott till Love och till mammalivet!

    1. Haha, ja den gick inte av för hackor! 😉 Men det blir fler kalas ska du se!

      Tack för det jättefina paketet, det kom igår! Succe! Love fick en liknande bok av sin farmor, men där var ”knapparna” så svåra att trycka på att han inte fixar det själv så han blev ju överlycklig nu med denna boken när det faktiskt var HAN som gjorde så det kom ljud! 🙂 Tummen upp för boken alltså, och tröjan kommer sitta som en smäck på föris nu i höst!

Kommentera

