Hösten med stort F


Så mycket som händer och är på gång. Det bara snurrar i skallen ibland. Hösten är i startgroparna och det är som vanligt mycket nytt då. Denna hösten mer än nånsin. Love börjar på förskola om en och en halv vecka. Blandade känslor, men jag vet ju att vi har tänkt igenom och planerat det här noga och att vi gör rätt för vår familj och vår situation. Jag ska bara sluta bry mig om vad andra eventuellt tycker och tänker. Ja, han kommer troligtvis vara yngst med sina 13 månader. Ja det är för jävligt att det är 23 barn på småbarnsavdelningarna på en vanlig förskola i Malmö idag. Och nej han kan inte gå ännu. Men han kommer fixa galant att vara fem timmar om dagen på sin nya fina förskola med pedagoger som verkar jätteduktiga. Och han börjar inte på förskola för att jag tror att han har det bättre där än hemma eller för att jag tror att han behöver den stimulansen. Han hade säkert mått minst lika bra av att vara hemma med mig eller Erkan i ett år till. Men jag hade inte mått bra då. Jag vill jobba. Erik behöver jobba.  Alla jag umgåtts med under det senaste året har börjat jobba. Det kan lätt bli ensamt att vara hemma. Ensamt och inte särskilt stimulerande. Livet sätts liksom på paus. Jag behöver känna att jag är del av en annan verklighet än mammaledighets-verkligheten. Den var mysig i början, och till viss del fortfarande när jag är hemma på halvtid, men nu känner jag mig klar. Jag oroar mig för hur vardagspusslet ska gå ihop såklart, men jag vill inte dra ut på det längre, jag vill komma igång och börja testa och hitta en väg som fungerar för vår lilla familj så att vi kan må bra och vara glada allihop. Vi har föräldrardagar kvar. Om det skiter sig och Love inte trivs på föris så får vi vara hemma igen helt enkelt. Svårare än så är det inte. Vi kan ha honom korta dagar på förskolan för vi har flexibla jobb och förstående chefer. Vi har alla förutsättningar för att detta ska gå hur bra som helst och jag vägrar ha dåligt samvete innan jag ens gjort något fel. No way, så jobbar inte jag. Jag kommer vara på tårna och verkligen vara lyhörd inför hur Love mår och vad han orkar med och så länge jag ser och känner att han mår bra så mår jag bra. En dag i taget helt enkelt! 🙂

 

IMG_9132

Min fina lilla grabb som blivit så stor! Tänk att han är ett helt år nu…

En reaktion till “Hösten med stort F”

Kommentera

