Mias hälsoutmaning!


En kollega till mig som är en riktig hälsoinspiratör har på sin blogg dragit igång en hälsoutmaning nu i September. Det handlar om att lägga till tre nya hälsosamma vanor som man vill ha, och sedan göra dessa först och främst September ut men allra helst i 45 dagar för att verkligen etablera en vana. Kul!

Jag håller just nu på att försöka hitta rätt i mitt ”nya liv” med nån sorts balans vad det gäller träning, mat, jobb, vila och sociala aktiviteter. Det är ett ganska svårt projekt måste jag säga, men jag började för några veckor sen nu och är åtminstone på väg att få in en bra träningsrutin med 3-4 pass i veckan. Mest styrketräning med fokus på att bygga upp min klena lekamen, få tillbaka min bålstyrka och bibehålla nyvunnen rörlighet trots att jag går tillbaka till livet som kontorsråtta. Maten blir sakta men säkert också bättre, jag är noga med att äta fem gånger om dagen på relativt regelbundna tider, ha protein till varje måltid (inkl mellis) och jag minskar ner på sockret för varje vecka känns det som. Man måste ju ändå komma ihåg att ett års mammaledighet innebär jävligt många fikor. Det går liksom inte bara att strypa sötsuget sådär hux flux. But Im gettin there!

Jag har klurat lite och kommit fram till tre nya vanor jag tänkte lägga till i min vardag som känns lagom utmanande och som bidrar till mitt ”nya liv”:

1. En kvart på mattan. Yogamattan alltså. Men om det blir yoga, stretch, andningsövningar eller bara sitta och glo rakt fram låter jag dagsformen avgöra. Det viktiga är att jag ger mig själv 15 minuter på den där mattan varje dag.

2. Två koppar grönt te. Detta handlar egentligen mer om att jag vill dricka mindre kaffe. Jag gillar verkligen kaffe, men jag mår inte bra av det i för stora doser. Jag känner mig uttorkad, blir bubblig i magen och får kass smak i munnen. Uäk. Men det har verkligen blivit en vana som jag inte ens tänker på längre, man går liksom bara och tar sig en kopp (särskilt om man är på jobbet vilket egentligen är konstigt eftersom kaffet smakar apa där). Men nu tänker jag bara dricka kaffe på morgonen och sedan är det te som gäller följande två koppar. Om jag sen känner att jag måste ha lite koffein för att fixa eftermiddagen så fine, men då har jag iallafall bytt ut två av dagens kaffekoppar!

3. En portion grönsaker. Jag är KASS på att äta grönsaker. Vissa dagar har vi inte ens några grönsaker till middagen på kvällen. Men nu när jag ändå äter två mellanmål om dagen så ska ett av dem från och med nu vara grönsaker. En morot? Smoothie med spenat och avocado? En tomat med lite mozzarella och olivolja? Vi får se vad det blir, jag blir förhoppningsvis mer kreativ efterhand.

Alla dessa tre målen är till stor del inspirerade från boken jag läst av och till under hela sommaren. Det är troligtvis en av de bästa böcker jag nånsin läst och den har förändrat mitt sätt att se på livet och hur jag lever det. Anticancer heter den och den är en riktig eye-opener som jag verkligen rekommenderar ALLA att läsa!

Nu blir det sängen för mig, i morgon kör jag igång med mina nya vanor. Pepp pepp!

2 thoughts on “Mias hälsoutmaning!”

  1. Åh så bra du är som ändrar vanor och håller på! Och så glad jag blir att du hänger på utmaningen! Ett hett tips till ett gott morotsmellanmål är att smeta på cashewsmör på moroten. Så. Jädra. Gott. (På vår Ica Maxi finns Kung Markattas cashewsmör på burk vid bakhyllan.) Kram!

    1. Åh, tack för tips! Ska införskaffas! Börjar bli lite trött på jordnötssmör för tillfället faktiskt, trodde aldrig jag skulle säga det men så är det 😉

Kommentera

