Lost in translation?


På hösten brukar man ju ofta tänka ”nystart” och vilja förnya både sitt hem och sin garderob och shoppa loss ordentligt. Man dreglar lite över höstnyheterna och de härliga tjocka tröjorna, filtarna, ljusstakarna och höstkängorna. Men i år känner jag inte alls så. Jag känner mig faktiskt helt lost.

Jag har i sommar läst faktaböcker. Ingen Bridget Jones eller Hundraåring här inte. Nej jag har läst om kemikalier, konstgjorda material, sjukdomar, allergier, miljöpåverkan, hjärnans utveckling och kostens inverkan på hälsan. Bland annat i denna och denna boken. Och jag är såklart glad att jag läst dessa böcker och fått en hel del insikter och nya kunskaper, men samtidigt så har det lett till att mycket av det jag tidigare tyckte om att göra eller uppskattade, ja det har helt förlorat sin tjusning. Att gå och shoppa och uppdatera höstgarderoben till exempel. Nu ser jag plötsligt bara billiga, kemikaliepumpade och potentiellt rent ut sagt farliga kläder överallt hos kedjorna. Och hur kortsiktigt det är! Plagg i halvtaskiga material som blir noppiga och får dålig passform efter tre tvättar. Hur ska jag kunna känna nån glädje över att köpa sånt? Och visst kan man satsa på dyrare alternativ som håller längre, men jag är ju inte precis gjord av pengar så då blir det ett så väldigt viktigt köp plötsligt, om man bara ska köpa EN tröja den här hösten- vilken ska man då välja!? Eller ska man köpa second hand? Ja det borde man ju, men jag är dålig på det. Jag har försökt, men jag tyckte helt enkelt inte att det är särskilt inspirerande att leta upp eventuella godbitar från klädställningar som är överfulla med sunkiga gamla slitna grejer. Jag har inte tålamod till sånt. Och Tradera har jag också provat men alltid blivit besviken på att plagget visat sig vara mer slitet och nött än bilden visat trots allt. Då känns det som att det är mycket jobb för ingenting.

Lite samma grej är det med mat, men ändå på ett mer positivt sätt. Visst, det är trist att inte alls kunna känna 100% njutning när man äter något sött till exempel eftersom jag nånstans ändå vet att socker är ett gift för kroppen och inget man medvetet borde stoppa i sig. Men när man då faktiskt får till bra alternativ så blir njutningen desto större måste jag säga, när man liksom vet att det jag äter nu är BÅDE gott och nyttigt!

Men ja, jag antar att det egentligen är bra allt det här. Att tänka till, inse vad man håller på med och ändra sina konsumtionsmönster. Jag tänker dock inte hymla med att det är ganska trist. Jag saknar den glädjen man kunde känna när man hittat massor med fina kläder eller varit ute och käkat göttig flöt-mat nånstans utan att ägna en tanka åt om den är ekologisk eller om den möjligtvis kanske innehåller ftalater eller andra hormonstörande ämnen….

Hur som helst så hoppas och tror jag att det mest handlar om tid och om att anpassa sig till en ny livsstil. Jag får ju inte se det som att jag har förlorat något, för jag har ju förhoppningsvis vunnit en massa genom att bli mer medveten. Man får till exempel plötsligt väldigt mycket tid över eftersom det numera ger mig noll och ingenting att slösa tid på att gå runt i affärer bara för nöjes skull. Och tid är ju bra att ha! Då kan jag läsa ännu fler böcker om hur fakked up världen är och bli ännu mer förvirrad…haha, nej skoja bara! Pausar nog lite nu från mina faktaböcker. Vill ju inte bli alldeles deprimerad, det är ju trots allt höst…

2 thoughts on “Lost in translation?”

Kommentera

