5. Dagens boktips


Jag läser väldigt lite böcker tyvärr, trots att jag nog hade hunnit plöja en del under timmarna på tåget till och från jobbet om jag velat. Men jag prioriterar att läsa tidningen, sova eller jobba när jag pendlar, och på kvällen somnar jag oftast innan jag lagt huvudet på kudden så då blir det inte mycket till läsning. Men OM jag läser så är det nästan alltid faktaböcker av något slag, jag minns inte senast jag läste en roman alltså. Och den bok som påverkat mig mest på sistone är ”Anticancer” som jag bloggat om tidigare. Jag läste den i somras och jag tänker fortfarande på den i princip varje dag. Den har förändrat mitt sätt att se på livet och hur jag väljer att leva det. Mat, onyttigheter, träning, osv, inget av det har för mig längre med vikt och smal eller tjock att göra längre. Det handlar numera bara om att ge sin kropp förutsättningar för att hålla sig frisk. Cancer, cancer, cancer. Alla är i farozonen. Vem som helst kan drabbas, när som helst. Men man kan faktiskt påverka sina chanser, både minska sannolikheten att drabbas, och ge sig själv bättre förutsättningar att bli frisk igen om man ändå skulle ”åka dit”. Det känns bra. Det känns inte lika maktlöst och som ett stort elakt lotteri. Man KAN påverka, om man bara vet hur.

Boken går att köpa bland annat HÄR.

Kommentera

