Sista jobbveckan- CHECK!


Jaha. Fredag på min sista jobbvecka det här året, och jag vabbar. Hur ska man tolka den avslutningen, haha! Nej men jag hade nog ändå jobbat hemifrån idag, hade hejdå-fika med projektet igår och har hunnit luncha med ganska många kollegor som jag kommer sakna nu under veckan, så jag känner mig faktiskt klar med kontorslivet nu. Och med pendlingen. Igår körde jag bil, och det här med att ha förvärkar i 120 knyck på E6an i rusningstrafik….nja. Ingen höjdare om man säger så. Iallafall inte om det är man själv som kör.

Men märkligt känns det nu ändå. Att gå runt i sitt hus och inte alls känna sig hemma men veta att det är här man ska spendera en sjuhelsikes massa tid framöver. Vakna natter med skrikig bebis. Middagskaos. Mammagruppsfika. Alltså jag kan inte ens se de här situationerna framför mig just nu. Det känns som ett totalt oskrivet blad alltihop under det kommande året. Både spännande, kul och jobbigt.

Först och främst har vi ju en vision om att ”komma i ordning”. För att göra det behöver sovrummen bli klara. Det blir de förhoppningsvis inom 2-3 veckor. Och sen ska golven slipas. Detta är bokat till slutet av September. Ja och nånstans här mitt i alltihop kommer det en bebis. Det finns ju ingen bra tajming med sånt här, renovering och småbarnsliv är en kass kombination helt enkelt. Visst hade vi kunnat vänta och bara flytta rakt in och bo här i ett halvår och landa i att bli en större familj och allt det där. Men vi jobbar inte så. Vi hade inte mått bra av det. Hemmet är så viktigt, det hade bara blivit dränerande att bo i något som hela tiden känts tillfälligt, att bara vänta in rätt tid för att sätta igång liksom. Så nu gör vi såhär och så får det bli som det blir. En dag i taget.

Mission nummer ett för denna trötta mamman är nu iallafall att överleva helgen. En fredag med en halvsjuk Love som ömsom är solstråle och ömsom gnällspik. Handla och städa står på schemat, och ikväll är det kräftskiva i kvarteret med grannarna. Pepp pepp. En typisk sån grej man inte vill/orkar gå på men som man vet att man borde göra och som ju faktiskt kan bli riktigt kul. (Om man inte varit i v 37, och det inte varit fredag efter en vecka med pyttelite sömn, och man haft en sjuk onge, och…ja, ni hör ju hur taggad jag är!) I morgon är det lördag och jag antar att mannen min ska renovera så jag och Love får stå för kalasfixandet inför söndagens tvåårs-kalas. Tänk va, TVÅ ÅR! Men det ska faktiskt bli kul, nu är han ju mer med på banan än förra året och kommer (förhoppningsvis) bli jätteglad över alla paket och dekorationer. Men sen är det måndag. Min första dag på hemmaplan, ensam! Då ska jag bara vila, läsa tidningar i solen, äta och dricka massa gott och pilla mig i naveln. Eller nej, pass på den sista punkten, det går inte. Den ploppade nämligen ut häromdagen, haha.

MVH

Tjockamolla

Kommentera

