Snor, sömnbrist och högskolepoäng


Det har varit lite tyst härinne ett par dagar av olika anledningar. Dels har hela familjen (utom E) varit halvförkylda och ynkliga, som vanligt mest jag men även lillasyster är väldigt snorig och rosslig och allmänt ynklig nu. Sover bäst och mest i vagnen så många långa promenader har det fått bli de senaste dagarna. Inte så vilsamt för mig tyvärr, men vad gör man inte…

Jag tror att, bortsett från att jag nog har familjens taskigaste immunförsvar, det är den där fyramånadersknäcken som gör att jag känner mig extra risig nu. Jag minns ju när jag fick Love, jag sov knappt alls de första dygnen och hög på amningshormoner frågade jag förvånat nattsköterskan när man egentligen blir trött. Hon log snett och sa ”efter fyra månader ungefär, då brukar det komma”. Inte alls det svar jag väntat mig, men oj vad rätt hon hade. Och nu är jag här igen. Med en dränerande liten silkesapa  som ammar och ammar och dessutom väger dryga kilot mer än brorsan gjorde i samma ålder så hon börjar bli tung att bära runt på. Addera dessutom en storebror som också vill sova i vår säng nu med allt vad det innebär av extra uppvaknanden, och som sen kör på i 190 så fort han slår upp sina blå på morgonen. Jag skulle inte byta ut mitt liv just nu mot nånting alls, men trött, ja det erkänner jag att jag är. Och just det, nämnde jag att jag är ensam hemma med kidsen i två dygn nu också? Det dåliga samvetet över att hemmet ser ut som ett bombnedslag trycker jag undan genom att tänka på min kära sambo sovandes SJÄLV i en egen stor hotellsäng med rena lakan i två hela nätter. Det är enda anledningen till att jag nu kan sitta i soffan och kolla på ”på spåret” via SVT play  medan middagsdisken står kvar på diskbänken, tvättstugan är oframkomlig och Loves rum ser ut som det gör när vi lämnar öppna förskolan efter att 25 barn har härjat där. Men detta är mitt försök till ”fredagsmys” samtidigt som jag sitter på helspänn över alla märkliga ljud detta gamla hus bjuder på (varför är det alltid storm när Erik är borta?) eller över att något av barnen ska vakna och vara ledset (varför är någon alltid sjuk när Erik är borta?). Tänk va…en hel ostörd natts sömn i rena lakan. Hm. Vad är en bal på slottet…

Annat som hållit fokus borta från bloggande och slösurfande är att jag faktiskt börjat plugga igen. Kompletterar min utbildning skulle man kunna säga, genom att läsa två kurser inriktade på strategisk kommunikation och sociala medier. Jag ska även försöka mig på en kurs i webbpublicering men det verkar ruskigt svårt tycker jag så den får vi se om jag fixar alltså. Har egentligen bara precis hunnit få hem böckerna och kika lite på uppgifterna, men det verkar vara roliga kurser som nog faktiskt kan vara riktigt givande. Dessutom känns det kul att använda hjärnan lite igen, trots att den är trött. 🙂

En reaktion till “Snor, sömnbrist och högskolepoäng”

Kommentera

